Beste collega's,

Enkele jaren geleden deden wij een rondvraag bij onze voetbalclubs om eens na te denken over een eventuele fusie in de toekomst. Deze vraag werd toen allesbehalve goed onthaald. Uiteraard lag en ligt ook nu nog dit thema bij de plaatselijke clubs en voorzitters ervan erg gevoelig.

 

Ondertussen zijn er enkele jaren verstreken en zijn de omstandigheden oiv crisis en andere factoren gewijzigd. Daarom denken we erover na om dit dossier nieuw leven in te blazen en toenadering te zoeken met de vier clubs. Omdat we er juist nu nog meer van overtuigd zijn dat het dé moment is en dat dit project kans van slagen heeft indien we dit correct aanpakken. De clubs zelf zijn nog niet op de hoogte, maar we vangen wel op van medewerkers van de clubs dat de tijd misschier rijp is om actie te ondernemen....

 

Daarom deze vraag:

Heeft er iemand van jullie ervaring met de opstart en toenaderingsproces naar de clubs toe voor een fusie? Praktijkvoorbeelden, info of nuttige tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt,

 

mvg,

Stijn

Sportpromotor Gemeente Putte

Weergaven: 1305

Reacties op vraag/bericht

Wij hebben een succesvolle fusie achter de rug tussen twee voetbalclubs en een subsidiereglement om nog meer fusies aan te moedigen! Ik zal je een mail sturen!

Dag Annemie,

Kan je mij deze info ook bezorgen, want ook hier zijn we aan het bekijken of het niet opportuun is om onze clubs pijnloos te laten fusioneren?

Bedankt!

Annemie,
kan je me deze info ook bezorgen? (sportdienst@kortenaken.be) We zitten hier in hetzelfde schuitje, 2 voetbalclubs laten fusioneren = emotionele kwestie maar ben er van overtuigd dat de tijd er rijp voor is om ons dossier ook terug naar boven te halen.

alvast bedankt.
Andy

Wij hebben jaren geleden een investeringsplan opgemaakt voor de voetbalclubs waarbij er van de 12 locaties nog 5 zouden overblijven (5 in eigendom van de gemeente, een 6de club speelt op privaat terrein), d.w.z. dat er heel wat fusies moesten gerealiseerd worden. Ondertussen hebben we al 3 fusies achter de rug en er zijn gesprekken bezig tss de andere verenigingen.

Het is een proces dat tijd en overleg vergt, maar goede accommodaties en begeleiding kan al veel oplossen.

Ik mail je morgen ons plan 

Indien mogelijk graag ook de info naar katrien.vandessel@sportactiefmechelen.be. De problematiek speelt bij ons ook heel hard.

 

Zijn er misschien collega's die ook info hebben over soorten cofinancieringen bij bouw/aanleg voetbalchalet/velden? De tijd dat de stad alles gratis zette is vrees ik voorbij.

Hoi Stijn,

collega's,

In Lubbeek dromen we ook van voetbalclubfusies. Al was het maar op jeugdniveau. 

Ik heb wel weet van enkele fusies in de buurt. In buurgemeente Boutersem hebben ze een fusie op jeugdniveau: Boutersem united en ook in Tielt-Winge is dit er: TW 3000. Je kan bij die gemeenten je licht eens opsteken en in Hoeilaart hebben ze twee clubs laten fusioneren in ruil voor een kunstgrasveld dacht ik.

Gezien de actualiteit (sbp 2 samenwerken en professionaliseren) en de huidige vraag (putte, lubbeek, kortenaken, mechelen, lovendegem,...) is het msh interessant voor ISB om hieraan iets te wijden in VTS... Ik zal het hen is vragen.

grts,

Tom 

Hallo,

In onze gemeente (Brecht) hebben we een mislukte voetbalfusie-ervaring achter de rug.


Alles verliep zeer vlot, meerdere goede gesprekken met beide clubs, de beide besturen waren overtuigd enzo... Het contract was rond en over alles was er een akkoord bereikt (welke stamnummer, kleuren club, plaats trainingen, ...) Maar in één van beide clubs ontstond er plots veel tegenstand over de fusie door een harde kern en zo kwamen er barsten in het bestuur. De media werd hier enorm in betrokken door de harde kern van tegenstanders (alles werd heel erg opgeblazen) waardoor alles op den duur is afgesprongen. De voorzitter werd gedwongen ontslagen en beide clubs gingen terug hun eigen weg...

Er werd in de beginfase (toen het nog goed liep) een samenwerkingscontract opgesteld door de clubs (niet door de gemeente). Zij hebben hierbij beroep gedaan op advies van de voetbalbond. Het gemeentebestuur fungeerde tijdens de gesprekken voornamelijk als neutrale tussenpersoon (moderater misschien), maar oefende geen druk uit tot een fusie.

Er bestaat een handige brochure van dynamoproject over fusies, die kan je gratis aanvragen. Wij hebben die ook gebruikt tijdens de besprekingen. http://www.dynamoproject.be/

 

Veel succes!

 

Groetjes

Rika Rits

 

 

Beste collega's,

 

Indien mogelijk mag je mij ook de informatie doorsturen, wij hopen door de aanleg van een kunstgrasveld de voetbalclubs ook te stimuleren tot een fusie.

Alvast bedankt

Met sportieve groeten

Ben Martens

Beste Annemie,

 

kan jij mij de info ook eens doormailen?

Mvg,

Bart Van Dijck

Annemie Janssens zei:

Wij hebben een succesvolle fusie achter de rug tussen twee voetbalclubs en een subsidiereglement om nog meer fusies aan te moedigen! Ik zal je een mail sturen!

Annemie,

Ik zou dit ook graag ontvangen.

Dank je.

sportdienst@arendonk.be

Tom

Annemie, ik denk dat alle sportdienst in Vlaanderen dit willen ontvangen ;-). Kan je het msh op ht forum zetten?

ISB heeft onze documentatie opgevraagd voor het volgende nummer van het tijdschrift! Hopenlijk zijn jullie er iets mee!

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden