Hallo

Tijdens het eerste platform sportclubondersteuning op 8 november werd van gedachten gewisseld over de kenmerken van een goede clubondersteuner. Deel je opnieuw via dit forum (hieronder via beantwoorden) even wat in jouw ogen een goede clubondersteuner moet kennen en kunnen aub? Als je niet aanwezig was op het platform mag je natuurlijk ook hieronder je mening kwijt.

Alvast bedankt,

Roel

 

Weergaven: 300

Reacties op vraag/bericht

Een sportvereniging organiseert jaarlijks een teambuilding/bedanking voor zijn bestuurders/trainers/vrijwilligers. Ze vroegen me om dit inhoudelijk in te vullen/ te begeleiden. De sportvereniging heeft veel vrijwilligers en redelijk wat van allochtone afkomst. Maar (vooral de laatste groep) de vrijwilligers komen afspraken te weinig na, weten te weinig wat er verwacht wordt, hebben een gebrek aan engagement. Kan ik niet iets brengen over engagement, vrijwilligersbeleid zodat we er meer op kunnen rekenen.

Mijn antwoord was ja, maar ... Ik ga geen informatiesessie geven over wat vrijwilligers wel of niet moeten doen. Ik ga geen verhaal brengen dat eenzijdig vanuit de vereniging vertrekt. We gaan elkaar leren kennen. We gaan elkaars verwachtingen in beeld brengen. We gaan elkaars competenties en talenten leren kennen. We gaan zoeken hoe dat elk op zijn manier een meerwaarde kan betekenen voor de sportvereniging. Daar heb ik dan wat leuke werkvormen bij gezocht en het was een leerrijke, inspirerende en plezante ochtend.

Wat moet een sportclubondersteuner kunnen (vanuit dit voorbeeld):

* De sportvereniging uit een klaagverhaal kunnen trekken.

* De vraag achter de vraag zoeken

* Werken via een positieve, waarderende benadering

* Procesmatig, participatief en in dialoog kunnen werken

* Creatieve werkvormen gebruiken

* Vorming, opleiding geven, een groep begeleiden

* ...

De goede sportclubondersteuner moet niet sporttechnisch geschoold zijn maar moet wel over goede managementkwaliteiten beschikken:

- organisatiekracht hebben

- goed kunnen communiceren

- goed kunnen omgaan met verschillende doelgroepen

- sterke netwerken zodat hij weet waar hij terecht kan om informatie in te winnen

Daarnaast moet hij bereid zijn om vooral 's avonds en tijdens weekends te werken.

Ondersteuning kan je opdelen in drie luikjes: 1) logistieke ondersteuning (accommodatie en materiaal) – 2) financiële ondersteuning (subsidies, gratis accommodatie) – 3) inhoudelijke ondersteuning (promotie en info events).

Het blijft een op-maat verhaal. ‘DE’ oplossing is er niet. Wat voor de ene club goed is, is voor de andere niet oké.  

Wat moet het nu worden dienstverlening of administratieve ondersteuning?? Ik zet graag in op beide. Administratieve ondersteuning met een digitaal subsidiesysteem. De dienstverlening doen wij ook en laat ik lopen via de sportraad (AV, avond van de trainer, week van de sportclub, …).

toekomst voor het platform SCO:

Naar de toekomst toe: alles (de mogelijke ondersteuning) eens mooi in kaart brengen. Wie doet wat voor de clubs. Iets als: de sportclubbestuurder is SUPER-Multi-man niet. Als hij al weet waarvoor hij waar moet zijn, staat hij/zij al ver.

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden