Hallo iedereen,

Bestaan er ergens wettelijke normen ivm maximumcapaciteit sporthal?

Gegevens:

 

Grote zaal = 1685 m² 

Kleine zaal 1 = 85 m² 

Kleine zaal 2 = 85 m² 

Vergaderruimte = 30 m²

Alvast bedankt voor de info!

Herman Vleminckx

Beleidsambtenaar Wezembeek-Oppem

Weergaven: 440

Reacties op vraag/bericht

Beste Herman,

Er zijn wettelijke bepalingen omtrent de toegankelijkheid van openbare gebouwen (max #p/m², #cm nooduitgangen,...), doch kan de interpretatie ervan verschillen tussen de verschillende brandweerzones, welke bevoegd zijn voor de materie. U gaat dus best bij uw lokale brandweerzone aankloppen.

Beste Herman,

Ik denk dat er een verschil is in bepaling per ruimte op basis van brandveiligheid en voor sportbeoefening.

Wijzelf hebben ook geen bepaling per aparte ruimte, al ben ik ook wel geïnteresseerd in het antwoord. Er zijn in onze sporthal ook enkele kleine zaaltjes waar ze volgens mij met teveel sporten om veilig te zijn, maar hier zijn bij mijn weten geen bepalingen voor.

Bij ons ook dus enkel bepalingen over totale ruimte: bvb in kleedkamers voetbal slechts 100 personen (opgelegd door brandweer wegens brandveiligheid). Daarnaast ook maximumcapaciteit bij evenementen in grote zaal.

Beste Herman

Bij ons werd het aantal toegelaten personen opgenomen in het verslag van het brandpreventieonderzoek.

De hoeveelheid werd berekend a.d.h. van het aantal aanwezige nooduitgangen en de breedte van deze deuren ( per 1cm = 1 persoon).

Wij hebben het aantal op elke inkomdeur van een sportruimte voorzien via label. Zo heeft de gebruiker alvast een indicatie.

Indien je over meer richtlijnen beschikt had ik deze graag van u bekomen.

Dit is ook bij ons via de brandweer vastgelegd, afhankelijk per ruimte:cafetaria/zaal-tribune/verschillende sportzalen...

Beste Frederik

Bedankt voor de info!

Prettig WE

Frederik Maes zei:

Beste Herman,

Er zijn wettelijke bepalingen omtrent de toegankelijkheid van openbare gebouwen (max #p/m², #cm nooduitgangen,...), doch kan de interpretatie ervan verschillen tussen de verschillende brandweerzones, welke bevoegd zijn voor de materie. U gaat dus best bij uw lokale brandweerzone aankloppen.

Beste Nathalie

Thanks!
 
nathalie Van osselaer zei:

Dit is ook bij ons via de brandweer vastgelegd, afhankelijk per ruimte:cafetaria/zaal-tribune/verschillende sportzalen...

Beste Walter

Vandaag komt bij ons de brandweer langs.

Indien iets speciaal, breng ik je graag op de hoogte; telefonisch bekwam ik van hen een gelijkluidende uitleg dan de jouwe.

Groet
 
Walter Janssens zei:

Beste Herman

Bij ons werd het aantal toegelaten personen opgenomen in het verslag van het brandpreventieonderzoek.

De hoeveelheid werd berekend a.d.h. van het aantal aanwezige nooduitgangen en de breedte van deze deuren ( per 1cm = 1 persoon).

Wij hebben het aantal op elke inkomdeur van een sportruimte voorzien via label. Zo heeft de gebruiker alvast een indicatie.

Indien je over meer richtlijnen beschikt had ik deze graag van u bekomen.

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden