Hallo,

We gaan in Haacht binnenkort 2 nieuwe natuurgrasvelden voetbal aanleggen. Volgens de planning - zonder weerverlet - van de aannemer zou de grasmat half oktober gelegd worden.

Ik krijg een aanvraag voor een voetbaltornooi half mei. U16 ploegen van clubs uit Brugge, Genk, Nederland. 5 à 6 wedstrijden per veld. Iets waar onze burgemeester liever geen 'nee' op zegt. Behalve dat tornooi zouden de velden voor regulier gebruik vanaf augustus open gesteld worden.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven? Hoe lang werd er van de velden gebleven? Heeft er iemand een ervaring van te vroeg betreden van de velden, met welke gevolgen?

Bedankt alvast!

Weergaven: 229

Reacties op vraag/bericht

Idealiter laat je op een nieuw grasveld een seizoen lang geen betreding toe.

Inzaaien half oktober is zeer laat. Je hebt kans dat het vroeg koud wordt, en dat het gras niet echt mooi kan groeien. De groei moet er dan vooral komen in het voorjaar.  Iets meer dan twee maanden groei (maart, april) is niet veel om een goede grasmat te krijgen.

Veel hangt ook af van de samenstelling van het grasmengsel. Als men daar veldbeemd gaat gebruiken zal daar niet zo veel van overblijven denk ik.  Ik ga er van uit dat men vooral Engels Raaigras gaat gebruiken .... dat zal nog wel wat groeien, maar struikt minder.

Belangrijk is dat je regelmatig water kan geven en ook gaat bemesten (maart, april) als het opnieuw droog zou blijven.

Na de bespeling snel opnieuw herstellen (doorzaaien Engels raaigras) op de slechtste plaatsen, ... en water wegen.

Investeer in een beregeningsinstallatie .. dat is van goud waarde voor de toekomst voor grassportvelden.

mvg

Frank Malisse

Dankjewel voor de respons Frank!

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden