Collega's, 

Wij hebben hier een vraag gekregen van een private organisatie om onze gemeentelijke schoolinfrastructuur te gebruiken voor de organisatie van sportweken en allerlei kampen. 

Heeft iemand een gelijkaardige situatie in zijn/haar gemeente. hebben jullie hier een reglement voor? Hoe pakken jullie dit aan? 

Onze gemeentesecretaris beweert dat dit valt onder de wet op overheidsopdrachten en dat we deze vraag dus moeten opentrekken naar andere organisaties (die op dit moment hier geen vraag hebben om iets te organiseren). 

Wie kan me helpen? 

mvg, 

Lieven Du bois

Deskundige sport in Oud-Heverlee

Weergaven: 108

Reacties op vraag/bericht

Dag Lieven, ik denk dat je volgende onderscheid moet maken

- Verhuur je je sportzaal: dan gaat het over verhuren van je zaal en is gewoon je reglement van toepassing (een club is ook een 'private' instantie en ik veronderstel dat iedereen de sportzaal kan huren (ev. met verschillende tarieven)

ofwel

- Wil je een dienst aanbieden aan je inwoners, zijnde sportkampen/sportweken: dan gaat het over het zoeken van een 'leverancier van een dienst' en dan zal 'overheidsopdrachten' is spelen.

Alle info over het gebruik van schoolsportinfrastructuur : www.isbkennisbank.be/schoolsportinfrastructuur 

Benieuwd naar de reactie van andere leden.

Dag David, 

Misschien had ik beter gezegd dat het om de huur van onze schoolinfrastructuur gaat door een commerciële onderneming ipv een private onderneming. 

Het is niet echt wij die deze dienst willen aanbieden, zij willen zelf iets organiseren (zonder samenwerking met de gemeente). 

ik dacht dat in zo een geval een extra regel in ons retributiereglement voldoende was. 

Wij verhuren ook sportinfrastructuur aan commerciële ondernemingen, zij betalen een veel duurder tarief. Wat zij organiseren kiezen zij zelf, evenals de kostprijs hiervan. Wij bieden dit niet aan vanuit de gemeente noch promoten dit via de gemeentelijke kanalen. We verhuren dus enkel de infrastructuur. Iedereen kan bij ons huren mits naleving van de reglementen en beschikbaarheid van de zalen. Ik denk niet dat hier de wet op de overheidsopdrachten van toepassing is...

Als je zelf als gemeente met een externe organisatie een sportkamp wil organiseren, speelt de wet op de overheidsopdrachten wel, omdat je dan zelf de aanbieder bent en een dienst van een externe partner aankoopt. Wij doen dit vb voor circusstages, waarbij we bij verschillende organisatoren offertes vragen en er daar een uit kiezen. Maar hier zijn we zelf de organisator en gebruiker van de sportinfrastructuur. En we betalen de organisatie om monitoren en leraren aan te leveren. Hiervoor rekenen we een tarief aan de deelnemers, dat in het retributiereglement staat.

Dag Annick, 

Heb je een voorbeeld van jullie reglement? 

Alvast bedankt! 

Annick Vermoere zei:

Wij verhuren ook sportinfrastructuur aan commerciële ondernemingen, zij betalen een veel duurder tarief. Wat zij organiseren kiezen zij zelf, evenals de kostprijs hiervan. Wij bieden dit niet aan vanuit de gemeente noch promoten dit via de gemeentelijke kanalen. We verhuren dus enkel de infrastructuur. Iedereen kan bij ons huren mits naleving van de reglementen en beschikbaarheid van de zalen. Ik denk niet dat hier de wet op de overheidsopdrachten van toepassing is...

Als je zelf als gemeente met een externe organisatie een sportkamp wil organiseren, speelt de wet op de overheidsopdrachten wel, omdat je dan zelf de aanbieder bent en een dienst van een externe partner aankoopt. Wij doen dit vb voor circusstages, waarbij we bij verschillende organisatoren offertes vragen en er daar een uit kiezen. Maar hier zijn we zelf de organisator en gebruiker van de sportinfrastructuur. En we betalen de organisatie om monitoren en leraren aan te leveren. Hiervoor rekenen we een tarief aan de deelnemers, dat in het retributiereglement staat.

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden