Collega's

Wij krijgen soms de vraag om gebruik te maken van de sporthallen voor vliegen met drones of andere kleine vliegtuigjes. Hebben jullie hiermee ervaring? Graag jullie advies waarom dit wel of niet toelaten. Bedankt.

Weergaven: 488

Reacties op vraag/bericht

Hoi Helena,

Wij hebben ooit deze aanvraag gehad (en toegestaan) in SGW. Bel me maar als je info nodig hebt.

Sportdienst Hamme heeft daar ook ervaring mee, denk ik.

Ik merk daar dat er geregeld vliegtuigjes vliegen (2/3de) tijdens volleybalwedstrijden (1/3de).

Toch wat storend qua lawaai, wat mij betreft. Maar dat is natuurlijk bijna altijd zo met meerdere, gelijktijdige sporten.

Grtjs,

Ine

Dag Helena,

Frank Malisse van Harelbeke is hier ook al mee bezig geweest. ik heb de info van hem nog niet opgevraagd, dus misschien kan je hem best zelf eens contacteren. 

gr

lien 

Helena,

Wij hebben vorig jaar 1 keer hiervoor een aanvraag gehad. Toegestaan voor een demo op het voetbalveld, niet voor de sporthal.

Reden: te veel lawaai + geen uren vrij tijdens het seizoen.

mvg

Dirk

Dag Helena

Wij hebben voor het drone-tijdperk aanvraag binnen gekregen om met modelvliegtuigjes te oefenen in de sporthal.

Wij hebben dit niet toegestaan. Geluidsoverlast, schade aan sportvloer. Bij een drone denk ik, moet er een onderscheid gemaakt worden tussen van toepassing voor een sportclub (om situatie van bovenuit te kunnen filmen) of enkel maar om indoor met een drone te kunnen vliegen. Mocht het van toepassing zijn voor een sportclub, dan zou ik dit toestaan, maar echter beperkt.

mvg

Nico Landuyt - Sportdienst Meulebeke

Helena

het probleem is momenteel dat er nog geen wetgeving is mbt drones. Die komt er in de komende weken/maanden.

Er is momenteel eigenlijk maar één instantie die toelating kan verlenen om buiten met drones te vliegen. Binnen mag het eigenlijk wel denk ik, want je betreedt niet het luchtruim.

Als jullie, of het bestuur van uw gemeente toelating verlenen, dan moet dat in principe mogelijk zijn ... maar ...

* Laat zeker een risico-analyse maken mbt de gevaren. Ik denk dat het niet wijs is om zo'n drone bv boven een groep spelers te laten vliegen.

* Hij die nu die zaken bestuurt is momenteel niet gediplomeerd! Wellicht zal men in de toekomst een drietal testen/examens moeten afleggen. het is nog niet duidelijk die wie testen zal afnemen.

* De verzekeringssector sluit hoor ik momenteel geen verzekering af hier voor, of het is met heel wat afwijkingen/vrijstellingen van schade betaling. Er is immers nog geen wetgeving waarnaar men zich kan richten.

* Let op met 'speelgoeddrones' .. die blijken soms hackbaar of overneembaar te zijn, ze zijn meestal ook niet voorzien van de nodige ingebouwde veiligheidsaspecten.

* Er gebeuren regelmatig accidentjes met drones die slecht bestuurd worden (onervaren mensen).

Als het de bedoeling is om opnamen te maken van wedstrijden, dan zijn er wellicht andere alternatieven. Is het de bedoeling om te 'trainen' dan denk ik dat men dat beter in openlucht doet, mits men een aanvraag indient, én de goedkeuring krijgt van de eigenaar van de grond en de gemeente.

mvg

Frank Malisse

Allen alvast bedankt voor de info.

Hallo Helena,

wij hebben in onze gemeente 2 modelluchtvaartclubs. Zij hebben elk een eigen trainingsveld voor buitenvluchten (met de nodige vergunningen). Deze vliegtuigen maken inderdaad veel lawaai, maar zij werken dan ook met een motor op naft.

In de winter trainen ze ook wel eens binnen in de sporthal. Maar dan enkel met aangepaste indoorvliegtuigjes en indoorhelikopters. Die modellen zijn trouwens enorm klein en bovendien enkel elektrisch aangedreven en maken dus ook een pak minder lawaai. 

Groetjes

Rika

Bedankt, Rika!

Hey helena,

Wij hebben ook al model vliegtuigjes gehad. Eigenlijk geen problemen mee.

beste Helena

Wij laten al enkele jaren toe dat verenigingen met kleine vliegtuigjes de  sporthal gebruiken op de vrije uren.

Geen ervaring met drones.

Competitieclubs en sportverenigingen krijgen wel voorrang bij de uurverdeling.

Wij hebben nog nooit problemen gehad met deze mensen.
Vermits deze materialen duur en fragiel zijn, gaan zij hier ook voorzichtig mee om . Wij hebben nog geen schade ondervonden. Zij hebben de sporthal nog niet afgehuurd gelijktijdig met andere sporten.

mvg

Sportdienst Balen
Sportfunctionaris

Chantal Bylemans

Hallo Helena

In Koksijde hebben we een opleidingscentrum voor drones (Noordzee Drones). Ze zijn nog maar net gestart met de praktijksessies en die vinden plaats op het sportpark. Bij regenweer of meer dan 4 Beaufort moeten ze indoor trainen. Dan is het de bedoeling dat ze gebruik zullen maken van de sporthal, maar tot nu toe nog geen ervaring mee.

 

Groetjes

 

Lynn

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden