Beste,

in het kader van de opleiding professionele bachelor voeding-en dieetkunde moet ik een taak maken rond het thema 'gezonde voeding op sportkampen'. Dit laat namelijk bij heel wat organisaties te wensen over. Zelf doe ik de studie in het avond/afstandonderwijs gecombineerd met een job. Als mama van twee sportende kinderen (12 en 13jaar) kan ik mij een idee vormen van hoe de maaltijden/tussendoortjes op een sportkamp (extern/intern) georganiseerd worden. Vaak staan te weinig groenten en fruit op de voorgrond. Komen gefrituurde of gepaneerde zaken maar al te vaak op het bord en is een koek makkelijk als snel tussendoortje. Ook frisdranken worden volop aangeboden. Uiteraard ben ik ervan overtuigd dat er ook goede voorbeelden te vinden zijn. 
Vandaar onderstaande vragen naar u: 

  • zijn er binnen uw organisatie richtlijnen die bovenstaande specifiek als thema hebben? 
  • Zijn het de koks zelf die de gerechten bepalen? Volgens welke principes wordt het menu bepaald?
  • Werken jullie met terugkerende menu's? 
  • Maken jullie effectief onderscheid naar de doelgroep/leeftijd waarvoor gekookt wordt en zo ja: hoe doen jullie dit?
  • Is er een mogelijkheid om een aantal voorbeelden van een menu tijdens een sportkamp te ontvangen? 
  • Welke tussendoortjes worden door jullie aangeboden aan de kinderen? Wat is er in de cafetaria extra te koop (drank/eten/snoep)? 
  • Is het aanbieden van snoep/chips/frisdrank een keuze uit financiële overweging? 
  • Heeft uw organisatie ooit gezonde alternatieven overwogen (fruit, yoghurt,...).
  • Geven/organiseren jullie opleiding naar jullie koks toe?
  • Communiceren jullie de inspanning of het beleid rond voeding op sportkampen naar de ouders van deelnemende kids toe? En zo ja, op welke manier?

Bovenstaande informatie zou een bijzonder grote hulp zijn bij het uitwerken van de taak. Het is belangrijk de verschillende kanten van het verhaal te bespreken. Ik hoop dan ook dat jullie op een aantal of alle vragen een antwoord kunnen bieden.

Deadline van mijn taak is half november. Indien mogelijk dus zeer graag zo spoedig mogelijk een bericht terug.

Alvast heel hartelijk bedankt om over deze na te denken.
Vriendelijke groeten
Inge Van Vynckt

Weergaven: 196

Reacties op vraag/bericht

Dag Inge

Stuur me even een mailtje (hanne.neirynck@isbvzw.be) en ik probeer je in contact te brengen met enkele mensen die je hier verder mee kunnen helpen. 


Hanne,

ik heb u een mail gestuurd. 

Alvast heel hartelijk bedankt!

Vriendelijke groeten
Inge

Hanne Neirynck zei:

Dag Inge

Stuur me even een mailtje (hanne.neirynck@isbvzw.be) en ik probeer je in contact te brengen met enkele mensen die je hier verder mee kunnen helpen. 

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden