Beste forumleden,

graag wil ik me even voorstellen. Ik ben Patrick Vanmeenen, lid van de IJsberen Boom. Wij zwemmen (gans het jaar door)  in het openluchtzwembad van Boom. Enkele jaren gelden besliste de Gemeente om het zwembad te sluiten. De IJsberen maakte een overeenkomst met de Gemeente Boom om het zwembad zelf verder uit te baten en dit uitsluitend voor leden van onze vereniging.


Sindsdien heb ik de verantwoordelijkheid om de (zeer...) oude installatie draaiend te houden want dit is uiteraard de voorwaarde, we moeten alles zelf doen. Gezien ik geen zwembad beheerder opleiding heb gehad en de overdracht nogal summier was zit ik geregeld met vragen waarop ik hoop langs deze weg antwoorden te vinden.

Ik zoek bijvoorbeeld een leverancier van pompen, we hebben er nu 3 draaiend en 1 begint te kwakkelen. We hebben een bad van 850 m³ dus dit zijn grote pompen.

Ik vraag me ook af hoe ik kan weten wanneer het zand van mijn zandfilter aan vervanging toe is? Ik heb al eens gelezen dat het zand op termijn "afgerond" geraakt en dus minder efficiënt wordt.
Hoe weet ik dit?

Ik hoop dat jullie mij willen opnemen in jullie "community" en me helpen met vermoedelijk "domme" vragen. De zwemvereniging zal jullie dankbaar zijn.

Veel dank
Patrick

Weergaven: 116

Reacties op vraag/bericht

Hey Patrick,

dat zijn goede vragen, ik kan je proberen een antwoord te geven, of je kan eens langskomen? Het zand vervangen is overal anders. In de particuliere markt (dus voor tuinzwembaden) raadt men aan om om de 6 tot  8 seizoenen je zand te vervangen, die zwembaden gebruikt men 6 maanden per jaar, dus tel zelf maar uit bij jouw constante gebruik, hou er rekening mee dat je binnen- en buitenzwembaden hebt. Als je voor-en nadruk op de filter kan meten, moet er steeds een verschil zijn. Ook ga je bij afgeronde zandkorrels meer vervuiling zien terugkomen in het bad, dat je had weggezogen bv. Zand vervangen is niet heel moeilijk, maar wel veel werk. Hoe lang zit het zand er al in, en wat houdt je etegen om het te vervangen? Is er actief kool of hydroanthraciet in?

Onze reservepompen hebben we vorig jaar bij Badweelde besteld (onze buren). Deze komen van Speck, en zijn normblocks van 7.5kW,waar wij met 2 stuks onze 850m³ mee rondpompen. Ik kan je meer info geven als je wil.

Groetjes!

dries

  

Patrick 

in bijlage foto van het type plaatje van de motor van de pompen van het zwembad Kalmthout. 

groetjes

ilse

Bijlagen:

Goede morgen Dries,

dank voor jouw reactie. Dit geeft mijn inderdaad een idee van waar ik aan toe ben. Ik heb inderdaad steeds een drukverschil over de filter van +/- 300g na spoeling. Wij werken met een zeer oude installatie waarbij de actiefkool nog bovenop het zandbed ligt. Het zand zit er volgens mij al enkele jaren in en als ik jouw info volg dringend aan vervanging toe. Dit was wat ik inderdaad had gevreesd.

Ik zou inderdaad heel graag ingaan op jouw uitnodiging om eens langs te komen om kennis te maken. Ik zou dan wat foto's kunnen meebrengen van onze installatie. Dit geeft een beter idee van waar we mee werken.

Per toeval heb ik nu donderdag een (professionele) afspraak in Turnhout. Zou het u passen dat ik in de namiddag (+/- 13u30) eens zou langskomen om kort kennis te maken? Indien dit past hoor ik graag een juist adres en hoe we elkaar daar treffen.

Dank bij voorbaat.

Patrick



Dries Huygelen zei:

Hey Patrick,

dat zijn goede vragen, ik kan je proberen een antwoord te geven, of je kan eens langskomen? Het zand vervangen is overal anders. In de particuliere markt (dus voor tuinzwembaden) raadt men aan om om de 6 tot  8 seizoenen je zand te vervangen, die zwembaden gebruikt men 6 maanden per jaar, dus tel zelf maar uit bij jouw constante gebruik, hou er rekening mee dat je binnen- en buitenzwembaden hebt. Als je voor-en nadruk op de filter kan meten, moet er steeds een verschil zijn. Ook ga je bij afgeronde zandkorrels meer vervuiling zien terugkomen in het bad, dat je had weggezogen bv. Zand vervangen is niet heel moeilijk, maar wel veel werk. Hoe lang zit het zand er al in, en wat houdt je etegen om het te vervangen? Is er actief kool of hydroanthraciet in?

Onze reservepompen hebben we vorig jaar bij Badweelde besteld (onze buren). Deze komen van Speck, en zijn normblocks van 7.5kW,waar wij met 2 stuks onze 850m³ mee rondpompen. Ik kan je meer info geven als je wil.

Groetjes!

dries

  

Ilse,

ook aan u dank voor uw hulp.

Patrick

Gino Vanthillo zei:

Patrick 

in bijlage foto van het type plaatje van de motor van de pompen van het zwembad Kalmthout. 

groetjes

ilse

Oke! Kom maar langs! Meld je maar aan aan de balie van het zwembad!

Vanmeenen Patrick zei:

Goede morgen Dries,

dank voor jouw reactie. Dit geeft mijn inderdaad een idee van waar ik aan toe ben. Ik heb inderdaad steeds een drukverschil over de filter van +/- 300g na spoeling. Wij werken met een zeer oude installatie waarbij de actiefkool nog bovenop het zandbed ligt. Het zand zit er volgens mij al enkele jaren in en als ik jouw info volg dringend aan vervanging toe. Dit was wat ik inderdaad had gevreesd.

Ik zou inderdaad heel graag ingaan op jouw uitnodiging om eens langs te komen om kennis te maken. Ik zou dan wat foto's kunnen meebrengen van onze installatie. Dit geeft een beter idee van waar we mee werken.

Per toeval heb ik nu donderdag een (professionele) afspraak in Turnhout. Zou het u passen dat ik in de namiddag (+/- 13u30) eens zou langskomen om kort kennis te maken? Indien dit past hoor ik graag een juist adres en hoe we elkaar daar treffen.

Dank bij voorbaat.

Patrick



Dries Huygelen zei:

Hey Patrick,

dat zijn goede vragen, ik kan je proberen een antwoord te geven, of je kan eens langskomen? Het zand vervangen is overal anders. In de particuliere markt (dus voor tuinzwembaden) raadt men aan om om de 6 tot  8 seizoenen je zand te vervangen, die zwembaden gebruikt men 6 maanden per jaar, dus tel zelf maar uit bij jouw constante gebruik, hou er rekening mee dat je binnen- en buitenzwembaden hebt. Als je voor-en nadruk op de filter kan meten, moet er steeds een verschil zijn. Ook ga je bij afgeronde zandkorrels meer vervuiling zien terugkomen in het bad, dat je had weggezogen bv. Zand vervangen is niet heel moeilijk, maar wel veel werk. Hoe lang zit het zand er al in, en wat houdt je etegen om het te vervangen? Is er actief kool of hydroanthraciet in?

Onze reservepompen hebben we vorig jaar bij Badweelde besteld (onze buren). Deze komen van Speck, en zijn normblocks van 7.5kW,waar wij met 2 stuks onze 850m³ mee rondpompen. Ik kan je meer info geven als je wil.

Groetjes!

dries

  

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden