Ik heb enkele vragen voor gemeenten met sporthal (zonder toezicht) met cafetaria (eventueel in concessie):

- Hoeveel poetsuren per week? Aantal personeelsleden?

- Frequentie van poetsen van de kleedkamers, sanitair, de sportvloer, de berging, ...

- Wie staat in voor het openen van de deuren van de sporthal? Of hebben sportclubs een sleutel?

- Wie (en met welke frequentie) doet een technisch nazicht (bv verlichting, sporttoestellen, materiaal, ...)

- Wat bij vandalisme?

- Een gokje: hoeveel uur per week neemt de administratie in beslag? (reservaties, facturatie ...)

- Is er een concessie op de cafetaria? Indien ja, welk maandprijs?

Ik wil graag mijn gemeentebestuur overtuigen om over te stappen van de huidige constructie (volledige sporthal en cafetaria in concessie van 1 uitbater) naar een meer optimale en controleerbare situatie dus echt alle tips zijn welkom...

Alvast bedankt voor jullie talrijke reacties :-)

Weergaven: 890

Reacties op vraag/bericht

Rikka

hoor eens bij de buren van Malle...ik weet toen ik daar SF was dat de clubs zelf de cafetaria runden.  Er zijn/waren daar wel zaalwachters, maar die hadden niet als taak de cafetaria te runnen.

 

Ik zit in Duffel ook met het probleem nu..;concessie of zelf in handen houden... ik vond het MAlle-systeem wel goed, zowel voor club als gemeente...

 

groeten

 

Ronny

Duffel

ik ben ook benieuwd naar de reacties. De gemeente Kortenaken bouwt momenteel een nieuwe sporthal (in het kader van Vlaams Infrastructuurfonds). Er is geen budgettaire ruimte voor extra personeel (zaalwachter) waardoor er naar alternatieve gezocht moet worden.

 

grtjs,

Andy

Hoeveel poetsuren per week? Aantal personeelsleden?

- Frequentie van poetsen van de kleedkamers, sanitair, de sportvloer, de berging, ...

werken met poetsfirma: gemiddeld 3 u per dag. kleedkamers, sanitair, inkom. in het weekend ook zaal keren

twee eigen mensen (1 4/5de en 1 startbaner staan in voor onderhoud zalen (kleine zaal, dojo, grote zaal, squash, berging , materialen, douches.....) en ev. hulp bij opbouw vnl scholen. ook kleine herstellingen. In de zomer ook groenonderhoud rondom de sporthal en parking.

- Wie staat in voor het openen van de deuren van de sporthal? Of hebben sportclubs een sleutel?

poetsfirma opent en laat deur los, is normaal contractueel voor uitbater. Uitbater cafetaria sluit.

- Wie (en met welke frequentie) doet een technisch nazicht (bv verlichting, sporttoestellen, materiaal, ...)

onderhoudscontract met Adec, dagdagelijks nazicht van materialen, verlichting om de zoveel jaar alle lampen vervangen, onderhoudscontact met westerstrand,.. opvolging door SF.

- Wat bij vandalisme?

vzw draagt de kosten... weegt niet op tegen personeelskost. in de 20 jaar dat wij open zijn valt dit alles bij elkaar genomen heel goed mee. (zijn wel landelijke gemeente!)

- Een gokje: hoeveel uur per week neemt de administratie in beslag? (reservaties, facturatie ...)

2 dagen!

- Is er een concessie op de cafetaria? Indien ja, welk maandprijs?

Er is concessie ingegaan op 1/1/2008  met maandprijs indexeerd van € 1.500. maandbedrag is toen gehalveerd.

excl. energiekosten. Geen verder inmenging vanuit vzw.

concessiehouder heeft geen inpact op zaalreservaties -gebeurt door de sportdienst.

Onze sporthal in Liezele/Puurs is in concessie van de acrogymclub die instaat voor alles wat cafetaria betreft + voor openen en sluiten tijdens avond- en weekenduren.

 

- Hoeveel poetsuren per week? Aantal personeelsleden?
- Frequentie van poetsen van de kleedkamers, sanitair, de sportvloer, de berging, ...

poets is uitbesteed aan poetsfirma: 2u/dag x 5 dagen = 20u/week

- Wie staat in voor het openen van de deuren van de sporthal? Of hebben sportclubs een sleutel?

avond/weekend acrogymclub - daguren sleutel

- Wie (en met welke frequentie) doet een technisch nazicht (bv verlichting, sporttoestellen, materiaal, ...)

1 zaalwachter gaat 1x/week voor +/- 1 uurtje voor de legionellaspoeling en voor nazicht en kleine technische herstellingen/verbeteringen

- Wat bij vandalisme?

valt weinig voor - acrogymclub meldt dit aan sportdienst, afh. van mankement wordt techn. dienst of firma gestuurd

- Een gokje: hoeveel uur per week neemt de administratie in beslag? (reservaties, facturatie ...)

vaste reservaties worden bij start van seizoen ingegeven in software; facturen lopen maandelijks (kwartiertje?)

- Is er een concessie op de cafetaria? Indien ja, welk maandprijs?

de club betaalt 100 euro per maand; de gemeente vergoedt de club voor de prestaties (openen/sluiten/...) voor 100 euro.

Rikka

Wij hebben aantal zalen zonder zaalwachter, met "cafetaria". De cafetaria mag echter enkel gebruikt worden tijdens wedstrijdmomenten en dan mag de desbetreffende club de cafetaria open houden tot max drie uur na de laatste wedstrijd.

 

- Hoeveel poetsuren per week? Aantal personeelsleden? --> wij werken met een onderhoudsfirma, van ma tot vrijdag 2u30 per dag gemiddeld (een dag 3u extra om zaal te reinigen), weekend 1u/dag

- Frequentie van poetsen van de kleedkamers, sanitair, de sportvloer, de berging, ... --> zie boven

- Wie staat in voor het openen van de deuren van de sporthal? Of hebben sportclubs een sleutel? --> de clubs hebben sleutel, badge die geprogrammeerd staat

- Wie (en met welke frequentie) doet een technisch nazicht (bv verlichting, sporttoestellen, materiaal, ...) --> onderhoudsploeg gaat wekelijks één of twee keer rond, maar poetsfirma controleert voor ons dagelijks de basis ook. Grondig onderhoud sportmateriaal twee jaarlijks.

- Wat bij vandalisme? --> hebben recht om camerabeelden te bekijken

- Een gokje: hoeveel uur per week neemt de administratie in beslag? (reservaties, facturatie ...) --> geen enkel idee, aangezien dit in totaalpakket zit.

- Is er een concessie op de cafetaria? Indien ja, welk maandprijs? --> geen huurprijs voor cafetaria

Dag Rika

Mss even beginnen met te stellen dat er voor elke vorm van uitbaten wel pro's en contra's zijn. Op zich lijkt de huidige vorm mij zeker ook een haalbare, maar dat hangt natuurlijk ook af van contract, plantrekkerij, opvolging, constructiviteit,relatie met de gebruikers,.... Soms heb je wat geluk nodig! Afwegen tussen kosten, kwaliteit dat wordt aangeboden, tijdsinvestering, ... kan medebepalend zijn om tot een vorm van exploitatie te komen.

Ik denk aan een aantal mogelijkheden: typische 'gemeentelijke' exploitatie met zaalwachters (en eventueel ook cafetariapersoneel) in dienst. De cafetaria kan ook apart geëxploiteerd worden via een concessie. Via AGB of vzw, via club, via ...

Maar indien dus geen toezicht en met cafetaria (heb er toevallig zo eentje in Gent door samenwerking met een school ... Ik geef mee dat deze vorm van exploiteren maar succesvol is bij ons omwille van het beperkt aantal verschillende gebruikers nl een 5-tal. Losse verhuur laten we er ook niet toe.

Er is binnen de Sportdienst nog iemand aangesteld als 'zaalbeheerder' voor problemen, opvolgen van afspraken e.d.m. Ik gok dat hij daar op jaarbasis maximum 40 uur mee bezig is. (logboek leggen, toewijzingsvergadering leiden, afspraken met plaatselijke schoolverantwoordelijke,...)

# poetsuren/week: 10 uren volledig gedragen door een poetsfirma ('s morgens van 6u00 - 8u00)

poetsfrequentie: (richtinggevend) sanitair en kleedkamers: dagelijks; Sportvloer: wekelijks; berging: trimesterieel. Daarnaast zorgen we dat er een minimum aan poetsgerief aanwezig is om bij eventuele noden zelf wat bij te springen door de clubs die huren.

Overdag is de school er actief waarbij de leerkrachten over een sleutel beschikken. 's avonds en in weekends: clubs. Tot voor kort was er een geautomatiseerd systeem waarbij door ingeven van een code een sleutel kon worden genomen, maar door teveel haperingen hebben de verantwoordelijken van de clubs nu elk een sleutel.

Er wordt een logboek ter plaatse bijgehouden die op geregelde tijdstippen wordt opgevolgd. De clubs vinden ook makkelijker de weg naar onze 'zaalbeheerder' om zaken te melden. In de school is er een technisch beheerder die soms zijn rondgang doet.

Vandalisme komt er niet al te veel voor, maar na overleg wordt bekeken wie voor wat moet instaan. Meestal de school. We betalen ze er op jaarbasis ook voor om de zaal te gebruiiken naschools.

administratie: in onze werking misschien een kwartier per week.

We hebben de cafetaria inderdaad in een concessie gegeven aan de grootste club die er zit. Ik dacht dat hij er zo'n 200 EUR / maand voor betaalt, maar de zaal is ook wat afgelegen en heeft weinig te bieden.

Nog vragen, je weet me te vinden.

Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor jullie reacties en tips!!! Heb weer heel wat stof om verder te kunnen!

Wij zijn op zoek naar een manier om minder personeel in te zetten tijdens de daluren van de sporthal. Weet er iemand hoe het zit met verzekeringen bij ongevallen als er geen toezicht aanwezig is?

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden