Onze Finse piste werd tot nu toe steeds aangevuld met pinus Sylvester schors, een vrij duur type schors dat in het typelastenboek opgenomen stond. Heeft iemand ervaring met het aanvullen van de Finse piste met ander, goedkoper materiaal. bv. fijne houthakseling?

Weergaven: 835

Reacties op vraag/bericht

Wij worden geconfronteerd met hetzelfde probleem.

Ik heb nu gevraagd aan de technische diensten om enkele karren met vrij mooi hakselhout te leveren.

We gaan die 'mengen' tussen de franse boomschors.

Ik vermoed dat dit hakselhout veel sneller zal degenereren, maar het is wel gratis.

Frank Malisse

Frank, dank voor de tip. Onze technische dienst raadt af om te mengen. We gaan een strook vullen met "gratis fijne houthakseling" bij wijze van test. Die zal idd. sneller degenereren, maar als het meevalt, hebben we een interessant alternatief.  Indien het niet meevalt, moeten we die ene strook opnieuw vervangen door de pinus boomschors.

Hey

wij zijn nu aan het experimenteren met cocos-schors. Deze is in aankoop duurder, maar zou veel langer meegaan. Op termijn dus een goedkoper alternatief.

Ze ligt er nog maar een half jaar, dus de resultaten laten nog op zich wachten. Ik meen dat ze in Kinrooi hiermee werken en daar positief over zijn.

Groeten,
Peter

dank voor de informatie!

Peter Van Baelen zei:

Hey

wij zijn nu aan het experimenteren met cocos-schors. Deze is in aankoop duurder, maar zou veel langer meegaan. Op termijn dus een goedkoper alternatief.

Ze ligt er nog maar een half jaar, dus de resultaten laten nog op zich wachten. Ik meen dat ze in Kinrooi hiermee werken en daar positief over zijn.

Groeten,
Peter

Dag Heidi,

Dit antwoordje had ik vroeger al eens ontvangen van stad Antwerpen:

"De snippers zijn afkomstig van Larixhout, gradatie 20/40, dikte 8mm, zeer slijtvast (minimale duurzaamheidsklasse III) met een houdbaarheid van 10 à 15 jaar zonder kwaliteitsverlies. De snippers zijn ongekleurd."

ik heb geen idee of van de kostprijs, dus of het goedkoper is, weet ik niet. Verder vind ik inderdaad heel veel de pinus sylvester terug.

Het houthakselen degenereert inderdaad (veel) sneller en wordt soms voor de ondergrond van speeltuinen gebruikt. Voor finse pistes ken ik geen concreet voorbeeld hiervan. 

ik vroeg mij af om de hoeveel jaar jullie dit aanvullen?

de piste is bij ons nu 1 jaar in gebruik en de schors is al redelijk verminderd.

misschien kan ik het nog eens aan de aannemer vragen voor de definitieve op levering?

Sandy


Dag Lien

De Larix of pinusschors mag dan al een hoge duurzaamheidsklasse hebben, op locaties waar de finse piste bochten maakt of waar er een helling is, geraakt de piste gewoon uitgelopen en vliegt de schors naast te piste.  Zelfs al heb je een gegarandeerde levensduur van 10 jaar, elke 6 maanden mag je die delen van de piste terug aanvullen en dan is dit Larix of Pinus behoorlijk duur.  Vandaar onze zoektocht naar goedkopere alternatieven op deze zones van de Finse piste.


 Lien Van Belle zei:

Dag Heidi,

Dit antwoordje had ik vroeger al eens ontvangen van stad Antwerpen:

"De snippers zijn afkomstig van Larixhout, gradatie 20/40, dikte 8mm, zeer slijtvast (minimale duurzaamheidsklasse III) met een houdbaarheid van 10 à 15 jaar zonder kwaliteitsverlies. De snippers zijn ongekleurd."

ik heb geen idee of van de kostprijs, dus of het goedkoper is, weet ik niet. Verder vind ik inderdaad heel veel de pinus sylvester terug.

Het houthakselen degenereert inderdaad (veel) sneller en wordt soms voor de ondergrond van speeltuinen gebruikt. Voor finse pistes ken ik geen concreet voorbeeld hiervan. 

Dag Sandy

wij vulden tot nu minstens één keer per jaar aan. Vooral in de bochten en hellingen geraakt de schors uit de piste gelopen en moet je geregeld aanvullen, anders lopen ze op het worteldoek...


 
Sandy Pinson zei:

ik vroeg mij af om de hoeveel jaar jullie dit aanvullen?

de piste is bij ons nu 1 jaar in gebruik en de schors is al redelijk verminderd.

misschien kan ik het nog eens aan de aannemer vragen voor de definitieve op levering?

Sandy

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden