Ik ben op zoek naar informatie en/of voorbeelden voor het afstemmen van het aantal zwembeurten per leerling/leerjaar tussen de scholen in de gemeente. Waarbij dan de gemeente een coördinerende rol op zich heeft genomen.
Naar aanleiding van de maximumfactuur, besparingen en de hoge kostprijs voor het schoolzwemmen voor de scholen (busvervoer daar wij geen zwembad hebben in de gemeente), zijn er heel wat scholen die het aantal zwemlessen sterk hebben teruggeschroefd. Momenteel is er dus een zeer groot verschil in het aantal zwembeurten per leerling per school. Volgens het leerplan is er een minimum van 15 beurten nodig om een kind te leren zwemmen. Maar in praktijk gaan ze veel vaker zwemmen, sommige lagere scholen gaan met elk jaar (van 1 tot 6) 20 keer per jaar zwemmen, andere scholen dan weer enkel met hun 1e en 2e leerjaar, bijvoorbeeld 30 keer.
De directies van de scholen in onze gemeente - een 10-tal - (alle onderwijsnetten) zijn zelf vragende partij naar enige vorm van onderlinge afstemming (tussen de scholen in onze gemeente) over het aantal zwembeurten per leerling en leerjaar. Op deze manier zou er volgens hen meer gelijkheid gecreëerd worden en is er geen discriminatie bij de schoolkeuze van een kind.
Kan jij mij verder helpen met ervaringen, tips of voorbeelden?
Alvast heel erg bedankt,
Rika Rits - sportfunctionaris Brecht
Tags:
Dag Rika
ISB is momenteel in samenwerking met Baan Vier bezig om een handleiding te maken voor het coördineren van zwemonderricht op basis van een nieuwe leerlijn zwemmen. Ons streven is om dit voor de zomer klaar te hebben. Het kan dan een houvast zijn voor coördinatoren van zwemonderricht.
Deze leerlijn komt tot stand in nauw overleg met alle actoren (ook de onderwijsnetten).
David
© 2024 Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid. Verzorgd door