Bij inschrijving voor een sportkamp in onze gemeente wordt het inschrijvingsbedrag onmiddellijk geïnd via de webshop.
Ons reglement voorziet 25% annulatiekost wanneer minstens 4 weken vooraf wordt geannuleerd. Na een klacht hierover van iemand die annuleerde een uur na inschrijving, onderzocht onze financiële dienst deze kwestie:
"Wij vallen inderdaad onder de wet Handelspraktijken. Bij verkoop op afstand (en dus ook online verkoop) heeft de klant 14 dagen om van zijn aankoop af te zien, zonder betaling van annulatiekosten. Daar kunnen wij niet onder uit. Als ze binnen de 2 weken willen annuleren, mogen wij geen annulatiekosten vragen."
Zijn er diensten die hiermee gelijkaardige ervaring hebben? Wordt er bij jullie een periode van gratis annulatie voorzien na inschrijving? (dit impliceert voor onze dienst en financiële dienst manuele verrichtingen voor terugbetaling, het inschrijvingssysteem biedt deze mogelijkheid niet)
Tags:
Hilde,
Volgens mij is dit de wet... of hoop ik toch, want zo staat het bij ons bij de algemene verkoopsvoorwaarden van onze webshop.
Zoals voorzien door de wet, beschikt de koper na ontvangst van de e-tickets of het inschrijvingsbewijs over een periode van 14 werkdagen om de aankoop te annuleren of een fout in de bestelling door te geven. De koper kan dit enkel melden via aangetekende zending en enkel voordat het evenement of de activiteit heeft plaats gevonden. Als deze termijn overschreden wordt, wordt de reservering als definitief beschouwd. In geval van annulering behoudt de leverancier zich het recht om aan de koper de administratieve kosten, reservatiekosten terug te eisen.
Hilde,
In onze algemene voorwaarden, welke de klanten moeten goedkeuren, staat dat wij alleen sportkampen terug betalen als ze een doktersvoorschrift kunnen voorleggen. Wij betalen dan het volledige bedrag terug. Wij werken niet met annulatie of adminstratieve kosten. Wij bieden in de zomer 8 weken sportkampen aan, een 15 tal gemiddeld per week over verschillende locaties. De klanten kunnen tot 5 dagen op voorhand inschrijven. Dus organisatorisch onmogelijk om zomaar te annuleren. Tijdens herfst-kerst-krokus en Pasen hanteren wij hetzelfde systeem.
Dirk, je kan wel algemene voorwaarden opstellen, maar de wet (zoals ik hierboven omschreef) gaat toch boven. Maar volgens mij moest de klant vooraf en aangetekend annuleren, dus geen gelijk!
Marjan,
Ik ben geen jurist, maar meld alleen hoe wij het doen. (via onze inschrijvingspartner)
Dit wordt gebruikt door e-ticket websites en inschrijvingssystemen allerhanden.
ANNULERINGSVOORWAARDEN
Marjan en Dirk,
Alvast bedankt voor de nuttige tips; Wij gebruiken eenzelfde inschrijvingssysteem voor kampen en buitenschoolse opvang, vandaar willen we ook de rechten van inschrijvers gelijk houden inzake annulatie. Voor vrije tijd kunnen we er blijkbaar onderuit op basis van het bewuste artikel, maar blijkbaar niet voor kinderopvang waar dezelfde problematiek heerst : ouders die hun kind voor twee maanden inschrijven en nadien starten met annuleren als hun verlofplanning duidelijker wordt. Tips hierrond (dank aan Puurs voor de tip 'annulatie mits aangetekend schrijven') zijn nog steeds welkom !
Beste,
volgens onze financiële directeur vallen wij inderdaad onder het Wetboek Economisch recht:
De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI.47 voorziet niet uitoefenen voor …
diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien...
Dus volgens onze gemeente kan de klant niet kosteloos annuleren.
© 2024 Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid. Verzorgd door