beste collega's

Sinds de start van het nieuwe schooljaar ben ik aan de slag als sportfunctionaris in Bree.

Eén van mijn eerste projecten is het implementeren van de nieuwe leerlijn zwemmen.

Aangezien dit voor mij een compleet nieuwe materie is, ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen die me op weg kunnen helpen met het vergaren van de nodige info, tips & tricks over de implementatie en het lessenpakket.

Ik sluit ook graag aan bij een reeds bestaande werkgroep en/of ben bereid een werkgroep op te starten met andere geïnteresseerde kandidaten die deze leerlijn willen opstarten.

Ik kijk uit naar jouw reactie (mailto:tom.lantin@bree.com)!

Alvast bedankt!

met vriendelijke groeten

Tom Lantin

Weergaven: 208

Reacties op vraag/bericht

correctie! Het juiste e-mailadres is tom.lantin@bree.be

Tom

ik ben hier een jaar geleden ook mee gestart als nieuwe zwembadcoördinator en ik moet toegeven dat het een traject is van vallen en opstaan, met constante bijsturing. De implementatie van deze leerlijn is niet evident. Je hebt enerzijds de verwachting van ouders en anderzijds de vaststelling van evolutie van kinderen per niveau. Daarnaast ondervind ik het probleem van het vinden van lesgevers die volgens deze methode willen werken. En bovenal ondervinden wij een ongelooflijke administratieve last in het bijhouden van inschrijvingen en beantwoorden van vele vragen van ouders. Ik ben zeer geïnteresseerd wat anderen kunnen toevoegen en ik kijk ook uit naar ervaringen van andere functionarissen en coördinatoren. Ik geef hieronder ter info onze evaluatie na 1 jaar werking:

Er startten tot nu toe 179 kinderen in onze zwemacademie volgens deze nieuwe leermethodiek:

  • 56 kinderen waren jonger dan 5 jaar en volgden enkel STAP 1 watergewenning. De doelstelling bij deze kinderen is het halen van het eindbrevet PINGUIN.

    • Bij de kinderen ouder dan 4 jaar is het slaagpercentage voor het eindbrevet na 10 lessen van 30min. 47%

    • Bij de kinderen jonger dan 4 jaar is het slaagpercentage voor het eindbrevet na 10 lessen amper 5%

  • 11 kinderen waren bij hun instap ook jonger dan 5 jaar oud (en volgden dus ook STAP 1) maar verjaarden tijdens de lessenreeks. De doelstelling bij deze kinderen was ook het halen van het eindbrevet PINGUIN.

    • Bij deze kinderen is het slaagpercentage voor het eindbrevet na 10 lessen 73%

  • 112 kinderen waren bij hun instap ouder dan 5 jaar. Deze kinderen werden eerst getest om vast te stellen of zij meteen in STAP 2 (leren overleven), dan wel in STAP 1 (watergewenning) moesten starten.

    • 28 kinderen werden eerst naar STAP 1 verwezen met als doelstelling het halen van het eindbrevet PINGUIN.

      • Bij deze kinderen is het slaagpercentage voor het eindbrevet van STAP 1 na 10 lessen 46%

    • 84 kinderen mochten na een instaptest instappen in STAP 2 met als doelstelling het halen van het eindbrevet DOLFIJN.

      • Bij deze kinderen is het slaagpercentage voor het eindbrevet van STAP 2 na 10 lessen 48%

      • Bij de kinderen ouder dan 6 jaar is het slaagpercentage voor het eindbrevet van STAP 2 na 10 lessen 54%

      • Bij de geslaagden in STAP 2 werd ook gekeken hoe zij het verder deden in STAP 3 (leren veilig zwemmen), conclusie:

        • Bij de 5-jarigen is het slaagpercentage voor het eindbrevet van STAP 3 na 10 lessen 80%

        • Bij de 6-jarigen is het slaagpercentage voor het eindbrevet van STAP 3 na 10 lessen 63%

 

De algemene vaststelling is dus dat het slaagpercentage na 10 lessen voor het eindbrevet van stap 1 en 2 niet zo goed is; eerder aan de lage kant. Om die reden denken wij erover na om het aantal lessen op te trekken.

Daarentegen merken we wel dat het slaagpercentage na 10 lessen voor het brevet ”haai” in stap 3 eerder goed scoort; wellicht net omdat de kinderen dan al een voortraject hebben afgelegd.

Dat deze nieuwe methodiek echt kind-afhankelijk is, en niet zozeer leeftijdafhankelijk blijkt duidelijk uit het feit dat het slaagpercentage in STAP 3 hoger was bij de 5-jarigen dan bij de 6-jarigen, en uit het feit dat het slaagpercentage bij de 5-jarigen die na de instaptest in STAP 1 terechtkwamen lager ligt dan de 4-jarigen die 5 werden tijdens het volgen van STAP 1.

Aan de andere kant merken we wel dat het slaagpercentage bij de 3-jarigen in STAP 1 heel laag is waardoor we toekomstgericht toch de instap voor STAP 1 wellicht pas op 4-jaar zouden leggen in plaats van 3,5 jaar. Dat geeft meteen ook de kans aan ouders om alle reeksen vlotter op elkaar te kunnen laten aansluiten.

met sportieve groeten

hey Andrès

Bedankt voor deze waardevolle info!

Momenteel plan ik enkele afspraken en "kijkmomenten" bij ervaringsdeskundigen die een gelijkaardig traject opstartten.

Hopelijk zorgen jouw feedback en de vergaarde tips & tricks van deze ervaringsdeskundigen ervoor dat we enkele kinderziektes en valkuilen kunnen omzeilen en een lessenpakket op maat kunnen realiseren.

Misschien heb je interesse om aan te sluiten bij deze kijkdagen en andere ideeën op te doen?

Je bent in elk geval altijd welkom!

Tot binnenkort!

mvg

Tom Lantin

Tom

je mag mij altijd data doorgeven. Ik bekijk dan of ik eventueel es kan aansluiten.

dank

Andrès

hey Andrès

Maandag 25 september werden we uitgenodigd door Linda Swennen in het zwembad van Arendonk.

Zij werken ook reeds een jaar met de nieuwe leerlijn en willen graag info delen en een zwemles laten volgen.

Indien je wil aansluiten, kan je haar vragen of dit mogelijk is via linda.swennen@arendonk.be

Misschien tot binnenkort!

mvg

Tom

zal niet lukken, toch bedankt

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden