Hallo

Het ziet er naar uit dat bij de volgende stap de zwembaden ook aan de beurt zullen zijn.

We proberen hier toch klaar te zijn van zodra de beslissing valt.

Dat de (zwem)clubs eerst aan de beurt komen is geen discussie.
Dat lijkt me ook wel makkelijk te organiseren.


Wat betreft het publiek wordt het toch wat omslachtiger. Ik zag al een leuk filmpje van sportoase.
Maar zo'n temperatuurmeter installeren gaan we niet echt doen.


Toch nog wel enkele zaken om over na te denken.
Starten met enkel baantjeszwemmers? Tijdslot per uur? reserveren (via mail)? ontsmetten van de cabines door zwemmer zelf?, looproutes, hoeveel zwemmers per baan.. 

benieuwd hoe jullie dit aanpakken :)

Weergaven: 141

Reacties op vraag/bericht

Alles afhankelijk van de beslissingen van de veiligheidsraad : staan ze enkel baantjeszwemmen toe of laten ze ook (beperkt) recreatief zwemmen mogelijk? Wij beschikken ook over een recreatief bad met glijbaan, whirlpool, golfslag, kreek, ...

Wij zullen geen temperatuurscans doen. Looproutes in enkele richting extra creëren wordt ook moeilijk. Een zwembad heeft sowieso al een bepaalde route (droog-nat); daar nog iets extra bovenop creëren is een moeilijk gegeven. Op bepaalde plaatsen kan dit nog, maar eerder beperkt. Het komt er eigenlijk op neer om ervoor te zorgen dat er geen situaties ontstaan waar er vele mensen bij elkaar gepakt staan.

Wellicht zullen wij inderdaad ook werken met een tijdslot; reservatie per tijdsblok afhankelijk van de bepalingen. Zal er gewerkt moeten worden met 1 persoon per xm² zwemwater of met 1 "bubbel" per m² zwemwater: groot verschil maar wel moeilijk te interpreteren want die "bubbel" blijft in de zwemhal niet constant 1 geheel maar kan uiteenvallen in deelbubbels. Nog veel onduidelijk dus.

t Wordt tijd dat de sector daar een duidelijke richtlijn rond krijgt zodat we ons kunnen voorbereiden. In NL waren ook veel zwembaden verrast door de snelheid waardoor vele nog gesloten bleven omdat ze geen tijd hadden om alles deftig voor te bereiden. Op sommige zaken hoeven we uiteraard niet te wachten : bezoekers handen laten wassen of ontsmetten bij binnenkomen; geen cash geld aanvaarden; afstand houden (ook aan de kassa); ...

Wij zullen de bezoekers niet belasten met het desinfecteren van de cabines en lockers; dat doen wij met ons personeel. Als je met een tijdslot werkt kun je steeds ook de helft van de cabines/lockers ter beschikking stellen en de andere helft opnieuw schoonmaken per tijdslot. Dat lijkt me een goed systeem.

Hallo,

Wij hebben inderdaad voorlopig een plan uitgewerkt met 1 zwemmer per baan per uur. Reservatie voor een uur baantjeszwemmen via de website. We zouden dan wel de ganse dag door baantjeszwemmen organiseren.

Zwemmers krijgen bij een aankomst een nummer en gebruiken de corresponderende kleedruimte en locker. Het tweede uur wordt een andere rij kleedruimtes en lockers aangeduid. Zo is er tijd om de gebruikte ruimtes te ontsmetten door het personeel. 

Een andere vraag die we ons stellen is natuurlijk de financiële haalbaarheid. Alle installatie terug om 100% laten functioneren voor X-aantal zwemmers? 

Eerlijk gezegd vind ik publiek zwemmen nu makkelijker te organiseren dan clubzwemmen.

Wij hebben een plan om ook in blok te laten zwemmen, met reservatie. Max aantal zwemmers = max aantal kleedcabines: wij hebben 40 individuele cabines, dus we kunnen steeds 40 klanten binnenlaten. Na het zwemmen alles ontsmetten, en pas dan de volgende groep zwemmers binnen. Zo vermijd je ook dat klanten elkaar te veel passeren aan de inkom.

Om dit met clubzwemmen te doen, zou het willen zeggen dat er maar 40 zwemmers kunnen trainen. Plus, als je naar de regels in Nederland kijkt: niet voorbijsteken, in de ene baan opzwemmen en de andere terugkomen, vanaf 18+ enkel met je hoofd boven water zwemmen, ... lijkt allemaal niet evident voor de clubzwemmer.

Financieel gezien is dit inderdaad wel een ander punt. In de zomervakantie hebben wij normaal een gemiddelde van rond de 800 bezoekers per dag. Met dit plan slechts 270...

Tijs

Hoe zie je die tijdsblokken Tijs? Verschil in duur voor baantjeszwemmen/recreatie ?

Hoeveel tijd tussen bezoekers uit en nieuwe bezoekers in ?

Tijs Robbens zei:

Eerlijk gezegd vind ik publiek zwemmen nu makkelijker te organiseren dan clubzwemmen.

Wij hebben een plan om ook in blok te laten zwemmen, met reservatie. Max aantal zwemmers = max aantal kleedcabines: wij hebben 40 individuele cabines, dus we kunnen steeds 40 klanten binnenlaten. Na het zwemmen alles ontsmetten, en pas dan de volgende groep zwemmers binnen. Zo vermijd je ook dat klanten elkaar te veel passeren aan de inkom.

Om dit met clubzwemmen te doen, zou het willen zeggen dat er maar 40 zwemmers kunnen trainen. Plus, als je naar de regels in Nederland kijkt: niet voorbijsteken, in de ene baan opzwemmen en de andere terugkomen, vanaf 18+ enkel met je hoofd boven water zwemmen, ... lijkt allemaal niet evident voor de clubzwemmer.

Financieel gezien is dit inderdaad wel een ander punt. In de zomervakantie hebben wij normaal een gemiddelde van rond de 800 bezoekers per dag. Met dit plan slechts 270...

Tijs

Voorlopig denk ik geen recreatie zwemmen toe te laten, omdat de afstand onmogelijk kan gewaarborgd worden in ons draaibad, glijbanen, peuterbad, whirlpool en stoombaden. Ons groot bad (25m) zou ik verdelen in de 6 banen, telkens een baan heen zwemmen en en baan weer zwemmen, met een één-richting wandel-circulatie rond het bad. De 3 zwemzones kunnen dan nog ingedeeld worden in snel, vlot en rustig.

Telkens blokken van 2u:
- 15 minuten om de mensen binnen te laten
- 60 minuten zwemmen
- 15 minuten om terug aan te kleden en te vertrekken
- 30 minuten ontsmetten van alle cabines

Wij hebben 40 cabines, dus 40 zwemmers per blok. Dit zou ook relatief analoog zijn naar de 1 zwemmer per 10m² regel: ons groot bad is 375m², dus ongeveer 37 à 38 zwemmers.
Ik zou de cabines nummeren, en iedereen gebruikt dezelfde cabine bij het uitkleden als bij het aankleden. Eventueel zelfs de kledij in die cabine laten hangen (zo moeten we geen lockers ontsmetten, en moeten we de cabines ook maar 1x ontsmetten: na gebruik).

Omdat er 30 minuten ontsmetting zit tussen 2 blokken, vermijd je ook dat de klanten van de volgende blok kruisen met de klanten van de huidige blok, door ook bv aan te geven zich max. 10 minuten voor aanvang aan te komen aan het zwembad.

Dit is uiteraard een voorlopig idee, dat bijgeschaafd moet worden, en ook nog moet afgetoetst worden met de veiligheidscel van onze stad.

Voor clubs denk ik misschien gewoon een blok te reserveren, dan kunnen ze ook telkens 40 personen laten zwemmen, onder dezelfde voorwaarden.


Tijs

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden