Dat iedereen,

De gemeente Kasterlee gaat in de (nabije) toekomst een vrije tijds huis voorzien waarin sport, jeugd, cultuur, toerisme en een evenementenloket onder gebracht gaan worden.

Het bestuur denk er aan om met een front en back office systeem te werken waardoor de klant zich maar tot 1 loket moet begeven. Hierdoor moet wel de gehele werking van de verschillende diensten aangepast worden.

Zijn er al gemeenten die ervaringen hebben met een vrije tijdsloket of het samenvoegen van een sportdienst met andere diensten?

Alle ervaringen zijn welkom.

Alvast Bedankt

Ben Martens

Weergaven: 566

Reacties op vraag/bericht

Dag Ben

In Oostkamp zijn alle stadsdiensten ondergebracht in een nieuwe locatie (Oostcampus). Daarbij zijn de vrijetijdsdiensten ook samengevoegd en is er een vrijetijdsloket gecreëerd met een front- en back office. Ze hebben een zeer ambities project op poten gezet. Wij hebben een tweetal maanden terug een werkbezoek gebracht aan hun nieuwe locatie en zijn rondgeleid door de cultuurbeleidscoördinator (omdat ook wij spelen met het idee van een vrijetijdsloket). Zeker de moeite waard om met hen eens contact op te nemen!

groetjes

Jordi  Cooman (Damme)

Hallo Ben,

in Brecht verhuisden we in 2011 ook met de diensten jeugd, sport, cultuur, erfgoed en toerisme naar 1 gebouw. Nu zijn we ook 1 vrijetijdsdienst. Daarbij werd er ook een afdelingshoofd aangesteld voor de dienst vrije tijd, wat voorheen niet bestond (cultuurbeleidscoördinator).

We werken met 1 centrale balie voor de dienst vrije tijd (die tijdens de openingsuren steeds bemand is door een baliemedewerker) en waar een aantal zaken gebundeld werden (bijvoorbeeld inschrijvingen, zaalreservaties, brochures, verkoop wandelkaarten ...). Als er specifieke vragen gesteld worden waar de baliemedewerker niet meteen een antwoord op heeft, dan pas wordt er pas doorverwezen naar de 'back office', sportfunctionaris, jeugdconsulent, ...

Voor ons een hele 'verluchting' omdat we nu beter en geconcentreerder kunnen doorwerken zonder onderbrekingen. Maar het vergt wel enige inspanning en een goede communicatie om het baliepersoneel op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen en mogelijkheden van het volledige aanbod van de vrijetijdsdienst. 

Steeds beschikbaar voor meer informatie :-)

Groetjes

Rika

Dag Ben

Ook in Puurs werken de vrijetijdsdiensten al een hele tijd samen, met front- en backoffice. We hebben ook een evenementenloket.

Neem gerust eens contact op

Eveline

0478 46 21 72

eveline.vanpassel@puurs.be

Dag Ben

Gemeente Overpelt werkt met één vrijetijdsdienst (cultuur, sport, bibliotheek, jeugd en toerisme) met een gezamenlijke fysieke en digitale front office (UIT-balie) en (op termijn) een gezamenlijke back office voor het beheer van alle vrijetijdsgebouwen met daarnaast een aantal productie antennes (sportactiviteiten, collectievorming, programmatie cultuurcentrum).

 

Alles wordt beheerd via een AGB.

 

Voor meer info mag je me altijd contacteren.

Ben,

Wij werken in Sint-Katelijne-Waver al verschillende jaren met front office voor de diensten vrije tijd. Dit betekent wel dat die personen op de hoogte moeten zijn van het reilen en zeilen van de diensten cultuur, jeugd, sport en samenleving (en ook een beetje BKO). Dat verloopt niet altijd even vlot maar in de loop der jaren is dit toch goed geëvolueerd. Tijdens de wekelijkse teamvergaderingen worden de de punten besproken die voor alle diensten belangrijk zijn. Zo is iedereen op elkaar afgestemd. Wij als back office springen in als er specifieke vragen komen. Voor de klanten is het wel gemakkelijk en dus klantvriendelijk.
Groeten Leen

Dag Ben

Tijdens een ISB-congres lichtte Dirk Vanhaute, directeur Cultuur en Vrije Tijd voor de stad Turnhout, Frank Daese, diensthoofd van de sportdienstvan Knokke-Heist en Pascal Giesen, coördinator Vrije Tijd in Alken het reilen en zeilen van hun vrijetijdsdienst toe. Verslag hiervan vind je terug in de ISBKennisbank.

Groeten

Roel

Ben

In onze stad Harelbeke hebben wij ook een gemeenschappelijk loket. Wij hebben onze burelen in de sporthal behouden, maar een medewerkster van de sportdienst moet elke maandagmorgen aan het loket op het stadhuis gaat zitten. Voor ons is dit loket geen meerwaarde. Mijn medewerkster geeft er vooral veel folders mee ipv de toeristische dienst. Er gaan momenteel stemmen om om het loket te wijzigen/af te schaffen en naar het cultureel centrum over te brengen waar bib en cultuur gehuisvest zijn. De idee achter zo'n loket is niet slecht, maar in veel gevallen is de meerwaarde gering. De foutenlast kan stijgen, en in een aantal gevallen moet de dienst dan toch nog de klant contacteren, omdat de medewerker niet alle uitleg kan geven of niet de volledige service kan verlenen. Maar men wil dat niet overal toegeven. Vandaar dat men je ook wel vraagt om te bellen ... de zaak is soms complex. 

Misschien kan ik het in één zin zeggen, op zijn westvlaams: Véééél courage ...

mvg

 

Frank Malisse

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden