Beste collega's, het gemeentebestuur van Oud-Turnhout installeerde een werkgroep ter voorbereiding van de bouw van een nieuwe sporthal/jeugdhuis. Wij zouden het bestuur graag een degelijk advies willen geven betreffende het al dan niet oprichten van een AGB. Wij zouden nu graag de voor- en nadelen horen van de gemeentebesturen die reeds een AGB opgericht hebben.

Verder zouden we willen weten of jullie AGB enkel voor de sport werd opgericht of dat de AGB ruimer dan alleen maar sport betreft...

Alvast dank voor jullie reactie

Weergaven: 1136

Reacties op vraag/bericht

Joew Rudy

interessante en dappere vraag. Duffel is een van de 9 geselecteerde gemeenten voor de bouw van een grote eenvoudige sporthal via het Vlaams Sportinfrafonds.  De schepen voor sport zegt dat ook DUffel een AGB zal opstarten (volgend jaar want tijdens het jaar van verkiezing mag dat blijkbaar niet) om dus de BTW te kunnen recupereren.

Ik stel me echter vragen of die recuperatie gaat opwegen tegen de investeringen die gedaan moeten worden: personeel? en wat nog allemaal.

Ik ben dus ook zeer geinteresseerd in de feedback die je krijgt.  Op die manier wil ik het hele AGB-gebeuren bespreekbaar maken want momenteel gebeurt dit enkel op het niveau van gemeentesecretaris en schepen voor sport.

Wim Bosschaert van Lille weet er ook wel teen en tander van...

groeten

 

Ronny, sga Duffel

idem dito voor de gemeente Kortenaken. 
Vanavond is er een overleg gepland met het CBS en een advocaat betreffende de oprichting van een AGB voor de nieuwe sporthal. Feedback tegen dan zou welkom zijn om mij grondig voor te bereiden op dit overleg. Enerzijds het recupereren van BTW spreekt hen aan, maar houden ze rekening met de investeringen? (boekhouder, ...) 

andere na- of voordelen?



grtjs,

Andy

http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/Verzelfstandiging/Autonoom_g...
hierbij een link naar de website van VVSG.

grtjs,
Andy

netjes en merci :-)

Braem Andy zei:

http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/Verzelfstandiging/Autonoom_g...
hierbij een link naar de website van VVSG.

grtjs,
Andy

Enkele ervaringen uit Schoten waar er sinds enkele jaren een AGB actief is voor het beheer van twee sporthallen.

BTW-recuperatie is slechts één kant van het verhaal. De administratieve mallemolen draait ook volop voor een AGB. Je moet er zeker over waken dat niet alle administratie bij de sportfunctionaris terechtkomt ...

Opmaak van bestelbons, afhandeling van facturen, gunningen van werken, ... verloopt allemaal redelijk vlot binnen ons AGB.

Zoals elk AGB-verhaal heeft ook ons AGB zijn goede en minder goede kanten.

Geef maar een seintje als je het verder wil bespreken.

Johan, Andy, Rudy

Kunnen wij (en eventueel andere geinteresseerden) eens samenzitten om dit verder uit te vlooien...mogelijk met steun van ISB Nationaal om bijvoorbeeld een expert erbij te vragen die neutraal zijn advies geeft?

 

groeten

Ronny

sga Duffel



Johan Vijgen zei:

Enkele ervaringen uit Schoten waar er sinds enkele jaren een AGB actief is voor het beheer van twee sporthallen.

BTW-recuperatie is slechts één kant van het verhaal. De administratieve mallemolen draait ook volop voor een AGB. Je moet er zeker over waken dat niet alle administratie bij de sportfunctionaris terechtkomt ...

Opmaak van bestelbons, afhandeling van facturen, gunningen van werken, ... verloopt allemaal redelijk vlot binnen ons AGB.

Zoals elk AGB-verhaal heeft ook ons AGB zijn goede en minder goede kanten.

Geef maar een seintje als je het verder wil bespreken.


gisteren het verhaal gehoord van een advocatenbureau over het AGB. maar concrete cijfers heeft de gemeente niet gezien. 
het advocatenbureau ging hun advies overmaken aan de gemeente maar vrees een beetje voor de winstgevende situatie voor het bureau zelf i.p.v. het voordeel voor de gemeente. de administratieve rompslomp blijft ook voor mij een bekommernis aangezien onze gemeente geen eigen boekhouder in dienst heeft, en uiteindelijk wie gaat alles inboeken? (inzetten extra personeel - kostprijs: weegt deze op tegen het voordeel van btw??)

goed idee om eens samen te zitten maar de gemeente Kortenaken zit een beetje in tijdnood omwille van het feit dat de AGB (best) opgericht en actief is voor de opening van de sporthal. (1e steenlegging = medio september - oplevering eind mei begin juni). dus voor mij persoonlijk samenkomen asap voor alle betrokken partijen. 

Collega's,

Zelf ben ik sportfunctionaris alsook secretaris van het AGB-Lille. Ik combineer deze twee functies omdat ten tijde van oprichting "anno 2006" er nog geen reëel zicht was op een werking van het AGB.

Allereerst moeten jullie even nagaan of het AGB waar jullie over spreken enkel en alleen een exploitatie AGB zal zijn of dat er ook spraken is van een patrimonium AGB. Deze keuze zal een enorme invloed hebben op jullie dienst en later een eventuele tewerkstelling in dit AGB.

Je moet ook eens nagaan hoe het bestuur de eigenlijke takenverdeling juist ziet. Alles bij de sportdienst (als het gaat over een exploitatie AGB) of zijn er ondersteuningen mogelijk.

Vervolgens goed opletten met begrotingsgelden en de werkwijze waarop het AGB aan zijn werkingsmiddelen zal komen. Gaat dit over werkingssubsidie (vrij van BTW) of gaat dit over prijssubsidie (6% BTW). Andere zijn ook nog mogelijk.

Wat met facturatie tussen gemeentelijke diensten en het AGB?

Wat met personeelsinzet?

...

Dit zijn maar enkele bedenkingen die ik even in de marge maak. Als er iemand meer info wenst te ontvangen, laat maar een seintje. Best gezamenlijk even afspreken.

Indien je info wenst te bekomen bij het VVSG dien je te vragen naar Dhr. David Vanholsbeeck, hij is mijn contactpersoon bij het VVSG inzake AGB.

Ook wij zijn dat aan het bekijken in Heusden-Zolder. We hebben momenteel al een AGB, maar dat is voornamelijk verantwoordelijk voor de aankoop en verkoop van gronden aan projectontwikkelaars, ... . Het gaat niet om een AGB Sport of vrije tijd.
Volgens de informatie die we hier al verkregen hebben, zou het BTW-voordeel overroepen zijn. Volgens de financiële mensen hier intern zou een gemeente ook aan BTW-recuperatie kunnen doen. Dus dat voordeel is volgens hun al opgeheven...

Andy

ik krijg hier te horen dat er geen AGB opgericht mag worden tijdens een verkiezingsjaar... wat is er waar en wat is er fout...:-)

 

groeten

 

Ronny



Braem Andy zei:


gisteren het verhaal gehoord van een advocatenbureau over het AGB. maar concrete cijfers heeft de gemeente niet gezien. 
het advocatenbureau ging hun advies overmaken aan de gemeente maar vrees een beetje voor de winstgevende situatie voor het bureau zelf i.p.v. het voordeel voor de gemeente. de administratieve rompslomp blijft ook voor mij een bekommernis aangezien onze gemeente geen eigen boekhouder in dienst heeft, en uiteindelijk wie gaat alles inboeken? (inzetten extra personeel - kostprijs: weegt deze op tegen het voordeel van btw??)

goed idee om eens samen te zitten maar de gemeente Kortenaken zit een beetje in tijdnood omwille van het feit dat de AGB (best) opgericht en actief is voor de opening van de sporthal. (1e steenlegging = medio september - oplevering eind mei begin juni). dus voor mij persoonlijk samenkomen asap voor alle betrokken partijen. 

ALLEN

Nood aan duidelijkheid en overleg is duidelijk.  Ik stel een paar concrete data voor dat we kunnen samenzitten:

- 25/6 om 14.00 uur

- 27/6 om 14.00 uur

- 29/6 om 10.00 uur

plaats van afspraak: Duffel?

Mogelijk kunnen we, zoals Wim voorstelt, ook iemand van het VVSG erbij vragen...

GRAAG EERST FEEDBACK OP DE DATA.

merci

groeten

Ronny

Ronny en co,

Voor mij kan 25/06 om 14u00 en 29/06 om 10u00.

VVSG medewerker zal niet aanwezig zijn op dit overleg omdat je hem enkel zal kunnen bereiken via de werkgroep AGB van het VVSG die zal doorgaan op do 28/06. Hij is dus best telefonisch te contacteren.

Verder moet ik wel stellen dat ik enkel aanwezig zal zijn als het bij ons in Lille te doen is. Ik wil gerust een bijdrage leveren, maar ik heb niet de tijd om hiervoor een "verre" verplaatsing te maken waarvoor mijn excuses.

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden