Collega's

Volgende vraag viel recent in mijn mailbox.
Hoe gaan jullie hier mee om? Hebben jullie hier al ervaring mee?

Is het toegelaten voor iemand van het mannelijk geslacht om een badpak of bikini te dragen?

Is het toegelaten voor iemand van het vrouwelijk geslacht om geen bovenstuk te dragen en dus enkel een zwemshort of -broek?

Speelt gender (hoe die persoon zich identificeert) een rol bij de zojuist gesteld vragen in die regelgeving?

Alvast bedankt

Stijn

Weergaven: 157

Reacties op vraag/bericht

Hé Stijn,

wij hebben 1 manlijke recreant die komt zwemmen in een badpak met lange pijpen. Dit is voor medische redenen maar de reden speelt eigenlijk geen rol.

Het is in ieder geval niet uitgesloten in ons intern reglement.

Dus ja wij laten dit toe.

Monokini is niet toegestaan in ons zwembad. De vrouw zal dus nog een bovenstukje moeten dragen.

Groeten Ellen

Dag Stijn 

ik heb contact genomen met ICES om te kijken of ze hiervoor richtlijnen hebben opgemaakt. Die hebben ze nog niet. maar ze bezorgden wel volgende info: 

"

Als het gaat om een concrete case dan lijkt het nuttig om verdere info te vragen bij het Transgender Infopunt (www.transgenderinfo.be). Ices wil hier zeker tussenpersoon zijn voor opvolging.
Op hun website staat al wat informatie op deze pagina: https://transgenderinfo.be/m/leven/sport/aan-de-slag/.

Zoals je daar ook kan lezen, is één van de redenen dat trans personen minder sporten dat ze zich vaak niet comfortabel voelen met hun lichaam (zeker voor en tijdens de eventuele transitie). Zo houden “trans mannen graag een surf- of zwem-t-shirt aan, en trans vrouwen die geen vaginoplastie ondergingen voelen zich soms meer comfortabel in een zwemrokje, maar in verschillende zwembaden is dit niet toegestaan.”

Dat is tegengesteld aan hoe de vraag geformuleerd werd, vandaar onze vraag/bedenking of het hier over een hypothetische vraag gaat of een concrete case.

Om als zwembad inclusief te zijn is het dus aan te bevelen om surf- of zwem-t-shirts en zwemrokjes toe te laten eerder dan de zaken die in de mail geformuleerd werden. Maar opnieuw, indien het om een concrete case gaat, wil ik zeker bijkomend info vragen aan het Transgender Infopunt.

In je antwoord kan je zeker ook verwijzen naar de kledijvoorschriften van het zwembad zelf, die weliswaar verschillen van zwembad tot zwembad maar wel allemaal vallen onder bv. de wet van openbare zedenschennis.

"
ik bezorg het mailtje van ICES ook rechtstreeks aan jou. 

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden