Dag collega's, in Dendermonde beheert het AGB de sportinfrastructuur. We willen een bestaande cafetariaruimte polyvalent gaan verhuren: op sommige avonden huren verenigingen de ruimte af om uit te baten als cafetaria, de rest van de tijd steken we de ruimte in verhuur voor andere activiteiten (vergaderen, dans, schaken, kaarten, yoga,...). Volgens onze financieel adviseur kan dat niet en is het OF verhuren als cafetaria, OF verhuren als polyvalente ruimte. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee en creatieve oplossingen om de combinatie alsnog mogelijk te maken?

Dankjewel!!

Karolien De Sadeleer

Weergaven: 52

Reacties op vraag/bericht

Hoi Karolien,

Wij zijn ook een AGB en verhuren onze polyvalente ruimte ook voor een combi van activiteiten (privéfeesten, vergaderen, dans...). In onze ruimte is er ook een volledige uitrusting wat betreft drank (toog, koelcel, professionele keuken...).

Heeft dit te maken met de BTW-wetgeving en het verschil tussen de sportacc. (6%) en andere acc. (21%)?  Ik wil wel eens horen hoe onze financieel directeur dat hier oplost :-)

Dag Katleen, alvast heel erg bedankt voorn je reactie. Ja, daar heeft het idd mee te maken dus alle info en oplossingen zijn welkom. Als het voor jullie AGB kan, kan het voor ons ook lijkt me. Groeten, karolien

Katleen Laeremans zei:

Hoi Karolien,

Wij zijn ook een AGB en verhuren onze polyvalente ruimte ook voor een combi van activiteiten (privéfeesten, vergaderen, dans...). In onze ruimte is er ook een volledige uitrusting wat betreft drank (toog, koelcel, professionele keuken...).

Heeft dit te maken met de BTW-wetgeving en het verschil tussen de sportacc. (6%) en andere acc. (21%)?  Ik wil wel eens horen hoe onze financieel directeur dat hier oplost :-)

Hoi Karolien,

Ik heb hier even navraag gedaan.

Je gaat moeten kijken naar het type van activiteiten dat er hoofdzakelijk door gaat, het hoofdgebruik van de zaal is immers bepalend voor het te hanteren BTW percentage.  Als er dan af en toe iets anders doorgaat is dat ondergeschikt.


Dus ... Is het gebruik van deze zaal hoofdzakelijk sportgericht (dans/yoga..), dan is de 6% btw van toepassing.  Hier sporadisch eens van afwijken is motiveerbaar.
Gaan er hoofdzakelijk andere activiteiten door, en af en toe sport, dan is de 21% btw van toepassing.

Als het quasi gelijklopend is, dan is de 21% het veiligste.

Minpuntje:

Als je factureert en je wil het eindbedrag voor de gebruiker hetzelfde houden, dan is het het als AGB wel nadeliger als er dan een sportactiviteit doorgaat in een zaal aan 21% btw.  Je verliest dan immers zelf 15% btw.  Misschien ligt dit bij jullie financieel adviseur wat moeilijker?

Groetjes

Katleen

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden