beste collega's,

ik ben op zoek naar goede samenwerkingsverbanden/voorbeelden waar er momenteel al enig positief resulktaat werd geboekt. Ik wil deze items waaraan ik punten of euro's aan koppel, in mijn stedelijk reglement plaatsen.

concreet ben ik van plan twee zwemclubs te doen samenwerken. Niet eenvoudig!

Heeft het zin om een bemiddelaar aan te stellen om dit proces te begeleiden? Zo ja op welke wijze wordt dit best eenvoudig aangepakt?

Zijn er bij jullie goede en geslaagde voorbeelden?

Zijn er ook mislukte voorbeelden of gevallen van samenwerking of fusie?

ik heb intussen wel wat opgestoken van de fusie tussen twee voetbalclubs in Haacht. Mooi!

bedankt voor uw voorzet of insteek (in het water)!

Luc Boni, Tienen

Weergaven: 379

Reacties op vraag/bericht

Dag Luc,

- In Heist-op-den-berg hebben ze een subsidiereglement 'samenwerking tussen sportclubs' opgemaakt. Contactpersoon is diensthoofd sport, Wendy Mortelmans.

- In Dessel, Retie en Kasterlee is er een begeleiding geweest om clubs te laten samenwerken (materiaal, trainers, infrastructuur...) en dat is gelukt. Contactpersoon is clubondersteuner Jan Cuypers. 

- Op dag 1 van het ISB-congres, sessie 9 wordt het voetbalplan van stad Hasselt toegelicht ikv samenwerking voetbalclubs;

 

Groeten

Roel

Wat bij ons vooral opvalt is dat clubs die starten met een samenwerking rond thema's met beperkte impact (vb. eens samen een bijscholing/demotraining organiseren of jeugdcoördinator die ervaringen uitwisselt) er daarna zeer snel en vanzelf over beginnen om op meerdere manieren samen te werken. Soms is het interessant te investeren in beperkte samenwerkingsvormen om daarna te informeren over verregaande samenwerkingsvormen.

Een bemiddelaar aanstellen hangt - volgens mij - af van hoe jij de situatie en je eigen competenties in het onderhandelen inschat.

Veel geluk!

Charlot

Dag Luc, aan de ene kant van het continuüm ligt fusie en aan de andere kant ad hoc acties samen ondernemen.  Samenwerken zal pas slagen als er een win win is voor alle betrokken partners. Eerst samen praten, dan samen losse acties opzetten. Zo krijgt men de smaak te pakken. Daarna kan men samenwerken voor bepaalde projecten, al dan niet over een langere periode. Goede afspraken maken zijn een degelijk hulpmiddel. Een externe begeleider met ervaring is een voordeel.      

Bedankt Roel,

 

jammer dat ik dit jaar niet op het congres zal zijn

Roel Van Caenegem zei:

Dag Luc,

- In Heist-op-den-berg hebben ze een subsidiereglement 'samenwerking tussen sportclubs' opgemaakt. Contactpersoon is diensthoofd sport, Wendy Mortelmans.

- In Dessel, Retie en Kasterlee is er een begeleiding geweest om clubs te laten samenwerken (materiaal, trainers, infrastructuur...) en dat is gelukt. Contactpersoon is clubondersteuner Jan Cuypers. 

- Op dag 1 van het ISB-congres, sessie 9 wordt het voetbalplan van stad Hasselt toegelicht ikv samenwerking voetbalclubs;

 

Groeten

Roel

Dag Luc,

In Antwerpen heb ik weet van 2 succesverhalen in het Korfbal:

http://www.borgerhout-gw.be/

http://www.sportadministratie.be/_www/kcverde/

En daarnaast is er de samenwerking van een aantal zwemclubs dat heeft geleid tot Brabo Swim http://www.braboswim.be/

Maar dat is wel een topsportverhaal.

Een neutrale bemiddelaar lijkt mij zeer zinvol bij zo'n verhalen.

groeten

Freek

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden