Beste collega's,

 

Dit voorjaar wensen we een soort sportoverleg uit te werken voor de lokale clubs.

In dit overlegmoment zouden verschillende topics aan bod komen. Enerzijds hoe clubs de werking met de gemeente ervaren (verhuurkalender accommodatie, inspraak via sportraad, erkenning/subsidies, aanvragen logistieke steun, communicatie bij evenementen,...). Anderzijds zou dit ook een contact en leermoment voor de clubs onderling moeten worden (trainers/vrijwilligers beleid, sponsoring, communicatie, uitdagingen sportclubs lange termijn,...).

Om dit allemaal in een zo goed mogelijk format te gieten ben ik op zoek naar voorbeelden van dergelijke overleg momenten.

Bijkomend zoek ik ook een spreker die dit overleg kan inleiden, begeleiden en waar mogelijk kan inspelen op concrete problemen/uitdagingen/vragen/...

 

Alle info welkom in reactie op deze vraag of via sportdienst@kortenberg.be

Alvast bedankt!

 

Sportieve groeten,

Wim Huygen

Weergaven: 364

Reacties op vraag/bericht

Dag Wim

- Vanuit ISB kunnen wij voor die begeleiding instaan (zie vormingsbrochure ISB 2013 voorjaar).

- Stel zeker ook eens de vraag aan René schreurs, diensthoofd sport van provincie Limburg. Hij heeft hiermee veel ervaring.

- In stad Mechelen organiseren ze dit voorjaar voor de eerste maal het Uitwisselingsforum Mechelse sportclubs met dezelfde insteek. Contactpersoon is diensthoofd Christophe Cools

Groeten
Roel

 

Dag Wim,

Ik heb me eerder laten inspireren door het 'speeddaten' op ISB congressen. Je legt op elke tafel 1 kaartje waar de 'daters' vervolgens 1 of 2 thema's vinden waarover ze het kunnen hebben. Naargelang jouw wensen kan je hen ook vragen om hun conclusie of hun beide inbreng kort te noteren op de fiche. Na enkele minuten schuiven ze door en zitten ze tegenover een andere trainer/bestuurder. Tot slot kunnen (enkele thema's) in groep besproken worden ahv moderator.

Alvast veel succes.

Charlot 

Ik sluit mij aan bij Charlot. Met jong-isb hebben we die speeddating wat vorm gegeven en er zijn al her en der sportdiensten die zo er mee aan de slag gegaan zijn. O.a. in Brecht hebben ze zo iets gedaan op een AV sportraad.

Dag Wim,

De speeddating waar de collega's naar verwijzen is zeker een goede werkvorm.

In Antwerpen hebben we de laatste jaren al verschillende concepten/werkvormen toegepast. Eventuele begeleiding kunnen we zeker ook eens bekijken.

Indien je wat meer informatie wil, mag je altijd eens bellen 0478 714 660.

Bedankt voor de reacties en contactgegevens!

Ik toets nog eens af welke werkvorm we willen hanteren voor ik verdere stappen onderneem.

Groeten,

Wim

Hey Wim,

bij Psylos hebben we al een aantal "sportcafé's" georganiseerd. Lijkt me ook een leuke workvorm. Duurt  1 tot 2 uur.

Concept: Iedereen krijgt bij het binnenkomen een sticker met naam en 4 cijfers (bv 1-3-1-5). Die cijfers verwijzen naar de tafel waar ze moeten gaan aanzitten. De eerste gespreksronde tafel 1, daarna tafel 3,... Een algemene moderator leidt het hele gebeuren en er wordt 4 x 20 minuten over een bepaald thema gebabbeld. Na elke gespreksronde is er een synthese-moment en noteert de moderator op de flipchart.

=> café-achtige en leuke uitdieping: ondertussen kan er wat gedronken worden (wijn, pintjes, fris,...) en er staan wat nootjes op tafel. Op tafel liggen grote papieren (A2, A1) en stiften en ipv een notulist schrijft iedereen opmerkingen/bedenkingen/leuke quotes op tafel

2 prezi voorbeelden van sportcafé: http://prezi.com/0m0nwry_ltmn/psylos-sports-cafe-nr-2/

en ook deze (was wel niet met die café-uitdieping) http://prezi.com/4_nebfcnvlkm/onderweg-naar-morgen-op-zoek-naar-de-...

 

Beste collega's,

In onze gemeente werken wemet 2 werkgroepen. Een werkgroep binnensporten en een werkgroep buitensporten. Dit concept werd meegenomen uit mijn ervaring bij de gemeente Zaventem. Deze werkgroepen komen om de 2 maanden samen en worden georganiseerd vanuit de sportdienst. Concreet komen hier allerlei topics aan bod zoals: communicatie, sportinfrastructuur, sportpromotie, sportmateriaal,... hierbij is de inbreng van de verenigingen uiteraard heel belangrijk. Deze overlegmomenten zijn ook informeel en worden geleid door mij als sportfunctionaris. Deze 'vergaderingen' hebben niet als doel om adviezen te formuleren of dieper in te gaan op het sportbeleid, maar gaan effectief over het lokale sportgebeuren. Ze staan ook los van de sportraad.

We gaan in de toekomst trachten te werken met interessante werkvormen om deze participatiemomenten leuker te maken.

Mocht je nog verdere vragen hebben mag je me steeds contacteren via wender.decre@machelen.be

Groetjes,

Wender

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden