Ons stadsbestuur overweegt om een voetbalveld ()en over te dragen aan een  voetbalvereniging, voor wat betreft het beheer, het dagelijks en eventueel zelfs voor wat betreft het jaarlijks onderhoud. 

Wie heeft in zijn gemeente een voetbalveld dat gedeeltelijk of helemaal beheerd en onderhouden wordt door een voetbalvereniging.  Wat zijn uw ervaringen, wat zijn de pluspunten en met welke valkuilen moeten we rekening houden?  Kan ik een voorbeeld van overeenkomst krijgen zodat ik een vertrekbasis heb om dergelijke overeenkomst uit te werken.

Weergaven: 211

Reacties op vraag/bericht

Heidi

Wij hebben een concessie-overeenkomst met SW Harelbeke.

De grote principes .... de club staat in voor het onderhoud van het stadion (als goede huisvader, opkuis, maaien, ...). De stad doet de eigenaarsherstellingen (grote herstellingen, renovatie speelveld, ...)

Opletten als men centen gaat geven voor onderhoud. Soms gebruikt men dan die gelden voor andere zaken (bv spelers, trainers, ....). De stad laat op mijn vraag wel alle noodzakelijke wettelijke controles uitvoeren, zodat alles in orde blijft (Arei, ....). Anders is dat ook iets waar men niet van wakker ligt.

De club betaalt de energiekosten. Wij geven een toelage gelijk aan die energiekosten (tot een zeker plafond om ze aan te zetten om spaarzaam te zijn), maar zonder de BTW (die de club normaal kan recupereren).

Ik mail je de overeenkomst

Frank Malisse

Heidi,

Al onze voetbalvelden zijn overgedragen naar de voetbalclubs.

Ik zal je een van de volgende dagen onze overeenkomsten doorsturen.

Momenteel zijn wij aan het inpakken. Morgen, verhuizen wij van de sporthal naar het administratief centrum.

mvg

Dirk

Beste,

U vindt u in bijlage een concessiecontract die de gemeente Sint-Amands afsloot met een voetbalclub i.v.m. het gebruik van gemeentelijke voetbalvelden. Met alle andere voetbalclubs sloten wij een bijna identiek concessiecontract af. Belangrijk is dat er duidelijk wordt omschreven welk onderhoud voor de gemeente en wat voor de club is. Die 2 lijsten zijn hierin opgenomen. Uit ervaring weet ik dat onze  omsomming hier en daar nog niet volledig blijkt te zijn. De clubs proberen natuurlijk zoveel mogelijk kosten af te wentelen op de gemeente. 

In grote lijnen komt het hier op neer: het 'grote' onderhoud of grote herstellingen (van gebouwen) is voor de gemeente. Het dagelijkse onderhoud van de gebouwen is voor de club. De concessieclub krijgt geen vergoeding voor dit onderhoud, maar er wordt er ook geen concessievergoeding betaald door de club aan de gemeente. De gemeente zorgt voor het wekelijks maaien van de grasvelden. De jaarlijkse herinzaai of heraanleg van de grasvelden is dan weer voor de club. Alle energiekosten zijn ook ten laste van de concessieclub. 

Ook het gebruik van de gemeentelijke velden door 'derden', bijvoorbeeld liefhebbersvoetbalclubs, wordt hiermee geregeld. Die betalen een vastgelegde gebruiksvergoeding rechtstreeks aan de concessieclub zelf zorgt voor (warme) kleedkamers en douches, kalklijnen, hoekschopvlagjes, .... Dit bedrag is 30 EUR-wedstrijd (2 kleedkamers (+scheidsr.) + gebruik terrein). Wij hebben immers geen gemeentelijk voetbalterrein dat wij alleen voor dergelijke liefhebbersvoetbalclubs ter beschikking kunnen stellen. 

Deze concessieclubs (die allen ook een cafetaria uitbaten), krijgen ook wel gemeentelijke subsidies, net zoals alle andere sportclubs (die geen eigen cafetaria hebben), maar voor een concessieclub telt alleen hun jeugdwerking voor de berekening van de subsidiepunten.

Groeten,

Joris De keersmaecker

Bijlagen:

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden