Collega's,

Even schetsen waar het over gaat: op het sportcentrum hebben wij een inbraak- en brandalarm. Een paar personeelsleden (waaronder ikzelf) hebben een GSM-abonnement op kosten van de gemeente. In ons arbeidsreglement staat dat wij geacht worden op eventuele oproepen te beantwoorden buiten onze normale arbeidsuren. Een oproep voor een inbraakalarm valt daar dus onder. We krijgen hier een verstoringstoelage voor onder de vorm van 2u onregelmatige prestaties + de tijd die we nodig hebben om te komen controleren of er effectief een inbraak is (wat nog niet is voorgevallen - meestal gaat het over een deur die niet goed gesloten is en die open waait of voor een defecte detector die storing geeft).

Nergens staat er echter dat wij een vergoeding krijgen om effectief bereikbaar te zijn voor deze oproepen. Nu lig ik dus met de GSM naast mij op het nachtkastje om te kunnen reageren op oproepen zonder dat ik (wij) daar een vergoeding voor krijgen.

Zijn er gemeenten waar er ook dergelijke regelingen van toepassing zijn (dat personeel moet opkomen bij inbraakalarm)? Zo ja, welke vergoeding(en) krijgen jullie daar dan voor?

Bedankt voor de feedback.

Marnix - Lebbeke

Weergaven: 2255

Reacties op vraag/bericht

Beste Marnix,

Ik ben ook geïnteresseerd in deze materie, maar om een iets andere reden.

We hebben geen alarm, maar op sommige avonden is er nu al geen zaalwachter aanwezig in de sporthal en binnenkort gaan we over tot het invoeren van  badgesloten in de sporthal waardoor nog minder zaalwachters aanwezig zullen zijn 's avonds of in het weekend. Er wordt daarom ook een wachtdienst voorzien, waardoor zij zouden wel opgeroepen kunnen worden buiten hun normale werkuren in bepaalde gevallen: pannes, ....

Ook hier is de vraag of en hoe zij vergoed of gecompenseerd moeten worden voor die wachtdienst: zijn hier wettelijke bepalingen over?

Daarom enkele bijkomende vragen:

1. Worden er bijkomende voorwaarden gesteld aan de personen tijdens de wachtdienst?

(Vb.: binnen een bepaalde tijd aanwezig kunnen zijn, geen alcohol te hebben gebruikt, ... ?)

2. Wie beslist er of een personeelslid effectief ter plaatse mag gaan?

(bij afgaan van het alarm is dat wellicht wel duidelijk, maar ik heb ook de ervaring dat men nu soms al een zaalwachter opbelt voor een futiliteit: sleutel vergeten, douches te warm/koud, ...)

Groeten,

Joris De keersmaecker

Sint-Amands

Hallo

Ik herken de problematiek volledig. Vroeger deden mijn collega en ik dit op ons eentje voor 10 gebouwen (waarvan ondertussen reeds 5 gebouwen zaalwachterloos werken). Ik heb zelfs met een zwangere buik eens op het dak van de sporthal gestaan om 3u 's nachts. Wij hebben echter aan de alarmbel getrokken en hebben op dit moment volgend systeem.

Wij werken zoiezo voor alle gebouwen met een meldkamer wat alarmen betreft. Tijdens de nachtelijke uren (24u en 6u) gaat er bij een alarm automatisch een melding naar een patrouille. Ik word enkel tijdens de nachtelijke uren gebeld wanneer er echt een probleem is. Deze meldingen komen altijd bij mij, aangezien ik eindverantwoordelijk voor het AGB ben maar dit heb ik maximaal 3 keer per jaar voor denk ik.

Alle andere uren werken wij met een permanentiesysteem. Hierin zitten 6 mensen (twee leidinggevenden AGB SAM en het A - en B kader van de sportdienst). Elk zijn wij 1 week op 6 van permanentie. Alle mogelijke problemen worden op dat moment doorgebeld (van alarm tot technische zaken tot dubbele boekingen tot klachten, ...). Diegene die van permanentie is wordt verondersteld dit op te volgen/op te lossen telefonisch en indien nodig ter plaatse te gaan.

Voor die week permanentie wordt een permanentievergoeding betaald conform RPR. Dit is een vergoeding per uur, die berekend wordt op volgende manier:

(7dagen x 24 uur) - (de nachturen tussen 24u en 6u omdat hier in eerste lijn een patrouille op staat) - (het aantal effectief gewerkte uren, standaard 38, maar wordt volgens de tikklok er afgetrokken). Gemiddeld kom je dan ongeveer op 88u/week waar je een vergoeding van 3.23 euro per uur (denk ik op dit moment) voor krijgt. Hier gaan dan nog wel heel wat belastingen van af.

Veel is het allemaal niet, maar voor mijn collega en ik is dit een verademing:

- vroeger 1 op twee weken zonder enige vergoeding

-  nu 1/6 weken met een kleine vergoeding.

Hebben wij iets gepland, of zijn we op vakantie, dan ruilen we gewoon.

Heb je graag meer info, dan contacteren jullie mij maar.

Veel succes!

Dank je wel voor deze interessante info Katrien!
 
Katrien Vandessel zei:

Hallo

Ik herken de problematiek volledig. Vroeger deden mijn collega en ik dit op ons eentje voor 10 gebouwen (waarvan ondertussen reeds 5 gebouwen zaalwachterloos werken). Ik heb zelfs met een zwangere buik eens op het dak van de sporthal gestaan om 3u 's nachts. Wij hebben echter aan de alarmbel getrokken en hebben op dit moment volgend systeem.

Wij werken zoiezo voor alle gebouwen met een meldkamer wat alarmen betreft. Tijdens de nachtelijke uren (24u en 6u) gaat er bij een alarm automatisch een melding naar een patrouille. Ik word enkel tijdens de nachtelijke uren gebeld wanneer er echt een probleem is. Deze meldingen komen altijd bij mij, aangezien ik eindverantwoordelijk voor het AGB ben maar dit heb ik maximaal 3 keer per jaar voor denk ik.

Alle andere uren werken wij met een permanentiesysteem. Hierin zitten 6 mensen (twee leidinggevenden AGB SAM en het A - en B kader van de sportdienst). Elk zijn wij 1 week op 6 van permanentie. Alle mogelijke problemen worden op dat moment doorgebeld (van alarm tot technische zaken tot dubbele boekingen tot klachten, ...). Diegene die van permanentie is wordt verondersteld dit op te volgen/op te lossen telefonisch en indien nodig ter plaatse te gaan.

Voor die week permanentie wordt een permanentievergoeding betaald conform RPR. Dit is een vergoeding per uur, die berekend wordt op volgende manier:

(7dagen x 24 uur) - (de nachturen tussen 24u en 6u omdat hier in eerste lijn een patrouille op staat) - (het aantal effectief gewerkte uren, standaard 38, maar wordt volgens de tikklok er afgetrokken). Gemiddeld kom je dan ongeveer op 88u/week waar je een vergoeding van 3.23 euro per uur (denk ik op dit moment) voor krijgt. Hier gaan dan nog wel heel wat belastingen van af.

Veel is het allemaal niet, maar voor mijn collega en ik is dit een verademing:

- vroeger 1 op twee weken zonder enige vergoeding

-  nu 1/6 weken met een kleine vergoeding.

Hebben wij iets gepland, of zijn we op vakantie, dan ruilen we gewoon.

Heb je graag meer info, dan contacteren jullie mij maar.

Veel succes!

Joris,

bij ons worden geen voorwaarden gesteld in welke 'toestand' je bent als je opgeroepen wordt (je mag dus gerust van café komen met stuk in je kraag - wat ik uiteraard niet kan goedkeuren). Je wordt wel geacht om binnen het half uur aanwezig te zijn (iedereen die in de permanentie zit woont maar op max. 5 minuten van het werk - als de wind goed zit hoor ik zelf het alarm al afgaan bij mij thuis vooraleer ik effectief een oproep krijg van de wachtcentrale).

In ons arbeidsreglement staat dat ik echter steeds de secretaris op de hoogte moet brengen als ik oproep krijg. Toen ik hem hierop wees viel hij als het ware uit de lucht want hier had hij natuurlijk geen rekening mee gehouden. Bijkomend is het zo dat het andere personeel (dat van wacht is) mij steeds moet opbellen als zij oproep krijgen (wat ik uiteraard ook niet wil). Een fameus hiaat dus in ons arbeidsreglement.

Tijdens onze openingsuren valt het bijna nooit voor dat er een oproep komt voor technische tussenkomst of iets dergelijks (we werken met een onderhoudsfirma - we hebben zwembad en sporthal in 1 gebouw - die bij problemen moet opgeroepen worden).
 
Joris De keersmaecker zei:

Beste Marnix,

Ik ben ook geïnteresseerd in deze materie, maar om een iets andere reden.

We hebben geen alarm, maar op sommige avonden is er nu al geen zaalwachter aanwezig in de sporthal en binnenkort gaan we over tot het invoeren van  badgesloten in de sporthal waardoor nog minder zaalwachters aanwezig zullen zijn 's avonds of in het weekend. Er wordt daarom ook een wachtdienst voorzien, waardoor zij zouden wel opgeroepen kunnen worden buiten hun normale werkuren in bepaalde gevallen: pannes, ....

Ook hier is de vraag of en hoe zij vergoed of gecompenseerd moeten worden voor die wachtdienst: zijn hier wettelijke bepalingen over?

Daarom enkele bijkomende vragen:

1. Worden er bijkomende voorwaarden gesteld aan de personen tijdens de wachtdienst?

(Vb.: binnen een bepaalde tijd aanwezig kunnen zijn, geen alcohol te hebben gebruikt, ... ?)

2. Wie beslist er of een personeelslid effectief ter plaatse mag gaan?

(bij afgaan van het alarm is dat wellicht wel duidelijk, maar ik heb ook de ervaring dat men nu soms al een zaalwachter opbelt voor een futiliteit: sleutel vergeten, douches te warm/koud, ...)

Groeten,

Joris De keersmaecker

Sint-Amands

Hoi Marnix, Informeer eens bij Sportdienst Beveren: Thomas De Vetter.

Volgens mij doen zij (Beveren) dit ook. Grtjs, Ine

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden