We hebben hier 3 jaar geleden een judoclub willen verhuizen uit een zaal met belijning waar je kan basketten, volleyballen, ... naar een polyvalente zaal in een andere deelgemeente waar nog gevechtssportclubs zaten en waar nog vrije uren. Zo konden we meer uren vrijmaken voor de balsporten en zouden we een stap dichter zijn bij een vaste gevechtssportzaal. Maar het is maar half gelukt en veel ellende en politieke ruzie nu op schepencollege en gemeenteraad. De judoclub wil niet (volledig) wijken en is aan een politieke queeste bezig om haar gelijk te krijgen.

Ik zou wat argumentatievoer willen voor mijn sportschepen en vraag mij af of jullie (hopelijk betere) ervaringen hebben die je wil delen met ons. Ervaringen of meningen dus over het herverdelen van sportclubs om te komen tot een optimalere bezetting.   

Alvast dank uit Lubbeek

PS: het jaar voor de verkiezingen komt eraan. Hoera! Riemen vast jongens...

Weergaven: 137

Reacties op vraag/bericht

Tom

Ik kan mij de situatie heel goed inbeelden :-)

Misschien eens kijken in u reglement van inwendige orde, of er daar geen prioriteiten in staan naar verhuur.

Ik denk dat je de club zal moeten proberen te overtuigen door hen een meerwaarde te bezorgen in die nieuwe locatie (vaste tatami ? eigen drankverkoopspunt? naamgeving lokaal wijzigingen in vechtsportzaal? extra subsidie met een tijdelijk karakter ifv die extra verplaatsingen? belofte van extra promotionele ondersteuning?, ...)

het lijkt mij vrij makkelijk te motiveren dat een sporthal met belijning die prioriteit moet hebben. Vechtsporten horen best in een vechtsportzaal thuis die daarnaast nog kan gebruikt worden voor bv yoga, dans, ....

meestal zal je enkelingen moeten overtuigen die niet willen plooien, meestal om historische/emotionele redenen.

Om de paar jaar probeer ik hier een grotere herschikking te doen van de zaalbezetting, waarbij we vooral proberen sporttakken zoveel als mogelijk te clusteren. Dat heeft al goede resultaten opgeleverd.

mvg

Frank

Tom

Ik begrijp uw probleem volledig.  Voor een optimaal gebruik van de nieuwe sportinfrastructuur moeten sportclubs hun huidige locatie kunnen loslaten en verder denken dan hun kleine dorpskern. Dat is de schone theorie, de praktijk is vaak anders. Wij hadden een gelijkaardig probleem met 4 turnclubs uit diverse wijken en deelgemeenten en die zijn zo honkvast dat ze met geen enkel middel uit hun huidige accommodatie te krijgen zijn.

Idem met een amateurvoetbalploeg die we vragen van binnen dezelfde deelgemeente te verhuizen - ze zijn zinnens "om de pijp aan Maarten te geven"; daar is een bijkomend probleem dat ze nu een eigen cafetaria hebben en op de nieuwe locatie die zullen moeten delen met een andere club.

Ik wens U veel goede moed om over de "donkere dagen" heen te komen.

Met sportieve groeten

Freddy Vandercammen

Hoi Tom,

Dat is inderdaad steeds een heel gevoelig punt.  Het feit dat de verkiezingen in aantocht zijn, is hierbij ook geen pluspunt.

Bij ons zijn alle clubs ook moeten verhuizen naar één centraal punt, maar ze hadden hiermee geen problemen omdat ze er qua infrastructuur heel fel op vooruit gingen en er heel wat andere voordelen zijn aan ons vrijetijdscentrum.

Ze hadden wel problemen met het feit dat ze vroeger (bijna) allemaal een eigen clubkantine hadden, die ze nu hier niet meer hebben.  Maar uiteindelijk is dit allemaal achter de rug.  

Uiteindelijk is het steeds zeer historisch en plaats- en persoonsgebonden.  
Misschien kunnen de andere clubs, die nu 'gehinderd' worden door de judoclub, ook inspelen op de gevoeligheden gedurende het jaar voor de verkiezingen :-)

Groetjes

Katleen

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden