Hey collega's,

Ik informeer even omdat wij in Zaventem ook bezig zijn met de oprichting van een triagecentrum in de sporthal.

Onze bezorgdheid ligt vooral bij de mensen die we zelf vragen om ingeschakeld te worden, meerbepaald om te poetsen & het onthaal te doen, zeker omdat we deze mensen niet in gevaar willen brengen om zelf besmet te worden en zij ook geen ervaring hebben in het gebruik van beschermende kledij. Dit geldt ook voor ons als coördinatoren. Vandaar dat ik even informeer of en hoe dit ook bij jullie gebeurt.

Wij proberen nu wel wat info te verzamelen (zoals via het Rode Kruis), maar dit blijft toch wel dubbel.

Is het verder ook bij jullie zo dat de inrichting van de schakelzorgcentra worden mee gecoördineerd vanuit de eerstelijnszones (ELZ)? 

Alvast bedankt!

Sam

Weergaven: 158

Reacties op vraag/bericht

Beste

Vanuit goed bron weet ik dat in Herentals het triagecentrum in het ziekenhuis wordt geïnstalleerd en dat dit door de huisartsenwachtpost wordt gecoördineerd.

Mvg,

Elke Buelens

Brasschaat.

Bij ons wordt triagepost vanuit noodplanning en personeelsdienst mee ondersteund. Onze mensen, en enkel diegene die dit zagen zitten, werken ofwel als admin ofwel als portier. 

Dag Sam, 

Ook in Merksplas is de sporthal omgebouwd tot triagewachtpost. De zaalwachters worden enkel ingeschakeld als parkeerwachter, om - in geval van drukte - de patiënten aan te mannen om in hun auto te wachten en mee aan te sturen wie wanneer naar binnen mag gaan. 

Normaalgezien zou de wachtpost 7 op 7 van 8u tot 20u bemand worden en daar hadden we de uurroosters ook naar omgeschakeld. In onze regio is het (gelukkig!) nog heel rustig op corona-gebied. De wachtpost is momenteel maar 5u per dag open en enkel onder de week. Opnieuw de uurroosters omgooien dus ...

Ik heb vooraf bij de preventie-adviseur afgetoetst of het OK is om onze zaalwachters dit soort werk te laten doen. 

Groetjes, 

Els

Allen,

In mijn sporthal in Mol is er sinds twee weken reeds een triagecentrum. Twee kleedkamers dienen als artsenpraktijk. Onze gemeente heeft een poule opgericht om mensen in te schakelen die hier ondersteuning bieden. Op voorhand konden werknemers zich opgeven voor de deze poule. Zij wisten op voorhand wat van hen verwacht werd.


- triagecentrum is 7 dagen op 7 open van 8.15 uur tot 20 uur ( soms 18 uur ).
- coördinator van de gemeente maakt de uurroosters op
Wij hebben een draaiboek opgesteld dat dient als gids voor deze poule.... deze werd in de eerste dagen dikwijls aangepast en verder aangevuld. 

Het triagecentrum is een samenwerking tss de artsen, de gemeente en constant in contact met de crisiscel binnen  de gemeente. Voorlopig hebben we een aantal uitschieters in consultaties, maar al bij al is het nog vrij rustig.

Heel de opzet van dit verhaal werd goed gecoördineerd vanuit de crisiscel, preventieambtenaar, en coördinatoren die een rol hierin hebben.

ik vermoed dat deze maatregelen nog wel even gaan duren en dat de sportsite bij ons nog een tijdje gaat dicht blijven.

Indien je vragen hebt, geef gerust een seintje.

Warme groeten,

Bart Van Dijck

bart.vandijck@gemeentemol.be 

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden