Eind 2020 verdelen we de subsidies aan de verenigingen, normaal gezien op basis van de sectorreglementen. Ze zijn gebaseerd op de werking van seizoen 2019-2020, dat door Covid-19 grotendeels werd stopgezet.

De middelen op basis hiervan verdelen is volgens het bestuur niet correct. Vandaar dat er alternatieven worden gezocht om verenigingen toch de nodige middelen te geven. Samen met de middelen uit het noodfonds ondersteunen we hen om hun werking opnieuw op te starten.

Wie kent de juiste juridische constructie om dit te doen?

1. de huidige subsidiereglementen overrulen en dit laten vaststellen door de gemeenteraad?

2. de subsidies uit het noodfonds toekennen op basis van een gemeenteraadsbeslissing?

Dank je wel voor je input!

Weergaven: 194

Reacties op vraag/bericht

Ik heb een voorstel tot aanpassing van de bestaande subsidiereglementen opgemaakt, zodat bvb minimum 8 maanden werking nu is aangepast naar minimum 4 maanden werking. Verder is er ook opgenomen dat voorbereide activiteiten die niet hebben kunnen plaatsvinden, toch meetellen in de puntentelling. Ook de datum van indienen (normaal 30/09) zal moeten aangepast worden.

Bedoeling is dat dit wordt goedgekeurd in de GR van september, maar dan wordt de timing voor indienen, verbeteren en uitbetalen krap omdat alles voor 31/12 moet uitbetaald zijn.

Bij ons wordt er dus ook overwogen om dit jaar geen dossier te laten indienen door de sportclubs, maar hen hetzelfde bedrag van vorig jaar uit te betalen. Weet iemand of dit kan? 

Wij betalen uit op basis van de subsidies van het jaar 2018-2019. Er worden dus geen formulieren ingevuld.

Een deel van het gekende Coronafonds zal gebruikt worden voor de gewone subsidies. Clubs krijgen 150 % meer dan vorig jaar.

Hebben dit alles laten goedkeuren door de gemeenteraad.

Dag Suzy,

Zou je mij die gemeenteraadsbeslissing kunnen bezorgen? Dan kan ik al eens bekijken hoe jullie dit gedaan hebben en ons bestuur laten weten dat het ook zo kan.

Graag mailen naar sport@vorselaar.be.

Bedankt!

Sas D'Eer

Suzy Adriaenssens zei:

Wij betalen uit op basis van de subsidies van het jaar 2018-2019. Er worden dus geen formulieren ingevuld.

Een deel van het gekende Coronafonds zal gebruikt worden voor de gewone subsidies. Clubs krijgen 150 % meer dan vorig jaar.

Hebben dit alles laten goedkeuren door de gemeenteraad.

ik vind het reglement zelf niet op jullie consultatiepagina bij de gemeenteraad van juli.

Kan je het me ook bezorgen ajb? 
eveline.vanpassel@puursam.be

Dank je wel!

Sas D'Eer zei:

Dag Suzy,

Zou je mij die gemeenteraadsbeslissing kunnen bezorgen? Dan kan ik al eens bekijken hoe jullie dit gedaan hebben en ons bestuur laten weten dat het ook zo kan.

Graag mailen naar sport@vorselaar.be.

Bedankt!

Sas D'Eer

Suzy Adriaenssens zei:

Wij betalen uit op basis van de subsidies van het jaar 2018-2019. Er worden dus geen formulieren ingevuld.

Een deel van het gekende Coronafonds zal gebruikt worden voor de gewone subsidies. Clubs krijgen 150 % meer dan vorig jaar.

Hebben dit alles laten goedkeuren door de gemeenteraad.

Hoi Eveline,

In Brecht werd er ook een gemeenteraadsbeslissing opgemaakt voor het 'overrulen' van de normale subsidiereglementen. Hieronder kopieerde ik alvast het besluit. Je mag steeds een email sturen als je graag het volledige besluit wil inkijken via rika.rits@brecht.be

De besteding van het noodfonds is nog niet bepaald in Brecht. Het gaat hier enkel over de reguliere subsidies.

Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat de geldende subsidiereglementen voor sport, jeugd en cultuur uitzonderlijk niet toegepast worden voor het huidige werkjaar. In plaats daarvan wordt aan verenigingen een gewogen gemiddelde uitgekeerd van de subsidies die ze de voorbije 3 werkjaren hebben ontvangen. In het gewogen gemiddelde worden volgende gewichten gehanteerd:

-           De ontvangen subsidie van het vorige werkjaar heeft een gewicht van 50%

-           De ontvangen subsidie van 2 werkjaren eerder heeft een gewicht van 30%

-           De ontvangen subsidie van 3 werkjaren eerder heeft een gewicht van 20%

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat het tijdstip van uitbetaling uitzonderlijk aangepast wordt voor de jeugd- en sportsubsidies. In plaats van een uitbetaling eind 2020 gebeurt de uitbetaling nu ten laatste eind augustus 2020.

Artikel 3

De uitvoering van bovenstaande 2 artikelen gebeurt budgetneutraal.

Beste, 

Zou je het besluit ook kunnen mailen naar tine.vangelder@lint.be (ik ben vooral nog op zoek naar goede argumentatie op op te nemen!) Dankjewel! 



Suzy Adriaenssens zei:

Wij betalen uit op basis van de subsidies van het jaar 2018-2019. Er worden dus geen formulieren ingevuld.

Een deel van het gekende Coronafonds zal gebruikt worden voor de gewone subsidies. Clubs krijgen 150 % meer dan vorig jaar.

Hebben dit alles laten goedkeuren door de gemeenteraad.

je moet inderdaad telkens gemeenteraad passeren, maar als je zelfde bedrag als 2019 wilt uitbetalen kun je dit nominatief in gemeenteraad al laten goedkeuren (met motovatie) 

Sas D'Eer zei:

Ik heb een voorstel tot aanpassing van de bestaande subsidiereglementen opgemaakt, zodat bvb minimum 8 maanden werking nu is aangepast naar minimum 4 maanden werking. Verder is er ook opgenomen dat voorbereide activiteiten die niet hebben kunnen plaatsvinden, toch meetellen in de puntentelling. Ook de datum van indienen (normaal 30/09) zal moeten aangepast worden.

Bedoeling is dat dit wordt goedgekeurd in de GR van september, maar dan wordt de timing voor indienen, verbeteren en uitbetalen krap omdat alles voor 31/12 moet uitbetaald zijn.

Bij ons wordt er dus ook overwogen om dit jaar geen dossier te laten indienen door de sportclubs, maar hen hetzelfde bedrag van vorig jaar uit te betalen. Weet iemand of dit kan? 

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden