Collega's

Zijn of komen er richtlijnen over hoe het schoolzwemmen te organiseren voor het schooljaar 2020-2021. Mijn planning is reeds volledig gemaakt maar helemaal niet coronaproof. 

Er zijn draaiboeken voor de scholen maar hier staat niets in vermeld wat de regels zijn bij zwembadbezoeken.

Wordt het aantal aanwezige leerlingen beperkt?

Moeten alle kleedhokjes tussen elke groep gepoetst worden?

...

Een voorbeeldje: momenteel zwemmen dikwijls 3 of 4 groepen van dezelfde school na elkaar. De eerste groep zit in het bad, de 2de groep komt toe, kleed zich om en komt in de zwemhal, wanneer de 2de groep in de zwemhal is gaat de eerste groep eruit. Zij gebruiken dezelfde hokjes want ik beschik maar over 24 individuele hokjes. Het lijkt mij hier al onmogelijk om de kleedhokjes hiertussen te ontsmetten. We zullen er dus waarschijnlijk moeten voor zorgen dat er geen overlap is? 

Dit is maar 1 voorbeeld. Hoe pakken jullie de organisatie van het schoolzwemmen aan?

Groeten 

Nicky - Zwembad Brakel

Weergaven: 172

Reacties op vraag/bericht

Hé Nicky,

mijn planning is ook gemaakt en niet Coronaproof.

Er zijn te veel factoren die wijzigingen.

Ik heb een mail gestuurd naar al mijn scholen dat er de eerste 2 weken niet gezwommen kan worden en dat we de maatregelen afwachten die in september worden genomen. Ook de vraag als ze nog wensen te zwemmen.

We kunnen zo blijven draaiboeken en plannen opmaken.

Alvast veel succes.

Groeten Ellen

Hallo

We staan inderdaad opnieuw voor een moeilijke opgave en ik ben benieuwd hoe anderen er mee omgaan. Uitgangspunt is toch dat we de scholen als belangrijke klant ten volle willen ondersteunen in de wetenschap dat deze organisaties ook met tal van uitdagingen en onduidelijkheden te kampen hebben.

Ik geef in het kort mee hoe we er in Gent mee aan de slag gaan (maar geen idee hoe het uiteindelijk zal uitdraaien):

1. We trachten wat belanghebbenden te contacteren om een beter zicht te krijgen. Dit zijn o.a. een aantal directeurs, een verantwoordelijke voor stedelijk busvervoer, overkoepelend verantwoordelijken, exploitanten, jullie...

2. We proberen in overleg met de exploitanten (Farys en Lago) afspraken te maken naar wat de zweminfrastructuur kan verwerken rond aantallen, gebaseerd op het huidige zwembadprotocol. De kleedkamercapaciteit zal waarschijnlijk richtinggevend zijn!

3. We gaan al onze 'school'klanten vanaf 15 augustus actief bevragen rond hun standpunten, wensen, prioriteiten e.d.m. voor wat het schoolzwemmen betreft, gebaseerd op het vooropgemaakte rooster.

4. We maken een nieuw zwembadrooster op voor de periode sept-okt waarbij we vermoedelijk een 40% zullen moeten schrappen. Indien nodig moeten we dit nadien verlengen tot de kerstvakantie enz. Dit zal waarschijnlijk als volgt gebeuren: uiteraard schrappen wie niet wenst te komen, daarna niet-Gentse gebruikers, daarna Gentse instellingen, daarna kleuterscholen, daarna secundaire scholen, daarna behouden van de grotere entiteiten, daarna aflopend van 6de leerjaar naar 1ste leerjaar. Herplaatsen naar andere momenten zal eventueel als laatste gebeuren.

5. Om dit rond te krijgen zijn we van plan om de schoolreserveringen t.e.m. 4 september te annuleren, tenzij we aanvoelen dat we toch op 2 september kunnen starten.

Succes en de groeten!

Matthias - Gent

Enige duiding zal inderdaad welkom zijn.

Mogen verschillende scholen samen zwemmen in 1 bad in aparte banen ?

Kan lager en secundair samen zwemmen in 1 bad (uiteraard ook in aparte banen) ?

Kunnen we afwijken van de normale limieten van het zwemprotocol (1/10m² is zeer beperkt voor schoolzwemmen)?

....

Bedankt voor de antwoorden. Het zal dus nog even afwachten worden.

Ik heb wat navraag gedaan bij de scholen en merk dat er tussen de scholen ook heel grote verschillen zijn in de maatregelen die genomen worden. In sommige scholen is het zelf verboden van de eigen kleedkamer aan de turnzaal van de school te gebruiken en moeten de kinderen sporten in hun gewone kledij. Zwemmen zal er dan zeker niet inzitten. 

Ik heb de pandemiescenario's van het onderwijs nogmaals bekeken en merk dat bij niveau oranje alle 'extra muros activiteiten (alle activiteiten buiten de schoolmuren)' opgeschort moeten worden...

Ondertussen is dit genuanceerd en is er in fase oranje voor zwemlessen een uitzondering.
In fase geel en oranje kunnen de zwemlessen doorgaan. In fase rood niet meer.

(https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/coronamaatregelen-informatie-voo...)


 
Nicky Van der Schueren zei:

Bedankt voor de antwoorden. Het zal dus nog even afwachten worden.

Ik heb wat navraag gedaan bij de scholen en merk dat er tussen de scholen ook heel grote verschillen zijn in de maatregelen die genomen worden. In sommige scholen is het zelf verboden van de eigen kleedkamer aan de turnzaal van de school te gebruiken en moeten de kinderen sporten in hun gewone kledij. Zwemmen zal er dan zeker niet inzitten. 

Ik heb de pandemiescenario's van het onderwijs nogmaals bekeken en merk dat bij niveau oranje alle 'extra muros activiteiten (alle activiteiten buiten de schoolmuren)' opgeschort moeten worden...

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden