Beste allen,

Ik lees via verschillende sociale media dat veel steden en gemeenten twijfelen om hun zwembad open te stellen voor clubwerking +13 jarigen.

Wenselijkheid om in bubbel van 4 je zwembad te organiseren. 10 banen dus max. 40 personen als argument. afstand van 1.5 m garanderen tussen banen => slechts 5 banen of hoe je het interpreteert.

Hoe gaan jullie daarmee om.

Wij stellen voor aan ons AGB om enkel -13 jarigen toe te laten ook al gezien de twee zwemclubs een verschillende visie hebben voor hun opstart en de sociale druk van de ene zwemclub hoger zal liggen dan voor de andere.

Daarnaast willen we een gelijkheidsprincipe hanteren tov andere clubs die nu niet indoor mogen sporten...

Alvast bedankt voor jullie reacties

Weergaven: 86

Reacties op vraag/bericht

Stijn,

Alvast bedankt voor jouw antwoord. Als zwembaduitbater neem ik vooral de leidraad als exploitant ter harte.  Ik merk op dat de creativiteit vanuit de federatie de regels anders interpreteert. Het kruisen en de praktische uitwerking lijkt me na enkele keer  over en weer geen argument meer.

Met vriendelijke groeten,

Tom Nelissen
 
Stijn Van Hoey zei:

De aangepaste leidraad van de zwemfederatie is misschien ook wel nuttige info om mee in overweging te nemen.
Ik kopieer het belangrijkste artikel:


1.2.3. Trainingen en lessen jongeren en volwassenen vanaf 13 jaar: sportbubbel van
maximum 4 personen
Voor personen vanaf 13 jaar die zwemmen, schoonspringen, waterpolo of artistiek zwemmen
beoefenen, aquafitnessen, enz. mogen alle lessen en trainingen doorgaan in sportbubbels van 4
waarbinnen fysiek contact verboden is.
De sportbubbel van 4 betreedt samen het zwembad, kleedt zich samen of individueel om, doucht
individueel of samen en verlaat ook samen het zwembad. Deze groep is gedurende de hele
periode onveranderlijk en contacten tussen of wijzigingen binnen de groepen zijn niet
toegestaan.
Bij het sporten traint deze bubbel samen in één baan of in een gedeelte van het zwembad met
in achtneming van alle noodzakelijke maatregelen om afstand te bewaren van andere
sportbubbels.
Het is bij baantjeszwemmen/trainingen mogelijk om twee verschillende sportbubbels in één
baan te laten zwemmen, indien ze van op de tegenovergestelde kant vertrekken en elkaar enkel
kruisen tijdens het zwemmen.
Voor waterpolotrainingen zijn zwem-, passeer- en shotoefeningen toegestaan zonder fysiek
contact.
Bij het artistiek zwemmen kunnen/mogen er enkel individuele oefeningen afgewerkt worden.
Het is steeds de bedoeling dat de sporters zo zelfstandig mogelijk trainen.

Tom

wij hadden in DUffel dezelfde bedenking. Ik vernam enkele minuten geleden van SPort Vlaanderen prov. Antwerpen dat ze morgen een overleg hebben met hun coronacel en daarin zal onze vraag nog eens besproken worden...

groet

Ronny

Tom

Het is niet moeilijk om de coronaregels te omzeilen. Ik zou met de clubs een goeie afspraak maken dat zij in een bubbel van 4 perfect kunnen trainen en dat er op hetzelfde moment ook maar 1 bubbel van 4 toegelaten wordt want anders krijg je al snel weer kruisbestuiving met een trainer/coach als intermediair.

Ik lees inderdaad ook toestanden in zwembaden waar clubs 16 tot 20 plaatsen boeken en dan 4 à 5 bubbels laten trainen. En daar loopt dan 1 coach rond die deze "aparte" bubbels begeleidt.

Waar zijn we mee bezig zeg? Laat ons aub de zwembaden open houden en een duidelijke verantwoordelijkheid bij de clubs leggen om regels niet te omzeilen. De zwemfed heeft fel gelobbyd om de zwembaden open te krijgen; wel dat ze nu ook met hun clubs duidelijke afspraken maken over wat kan en niet kan want voor we het weten staat de derde coronagolf voor de deur en is het weer alles op slot.

Voor mij kunnen clubleden +13jaar dus perfect trainen in aparte bubbels van 4 waarbij de verschillende bubbels op diverse tijdstippen worden gepland. Dat dit niet voor iedereen haalbaar is, is dan maar zo.

Er zijn nog andere +13jarige clubsporters die hetzelfde probleem hebben. We moeten allen nog even op onze tanden bijten en dan komt het wel weer goed.

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden