Ik kreeg de vraag van een zwembadgebruiker of de hulphond van zijn zoontje (autistisch) mee in de inkomhal van het zwembad mocht. In ons reglement staat: 'dieren zijn nergens toegelaten in het gebouw'. Weet er iemand of dit sowieso verboden wordt door de Vlarem (of andere) wetgeving of niet? Bedankt!

Weergaven: 380

Reacties op vraag/bericht

Dag Anouk

Das een moeilijke maar tegelijk een heel interessante vraag!  Vlarem verplicht ons om in het huishoudelijk reglement op te nemen "dieren worden niet in de inrichting toegelaten".  Hier is weinig interpretatie mogelijk.  Maar ... ik ben blij dat ik deze vraag zelf nog niet gekregen heb want mijn buikgevoel zegt dat er in dit geval een uitzondering mogelijk moet zijn.  Ik ben heel erg benieuwd naar de reacties van andere collega's.  Ik speel de vraag ook door aan Volksgezondheid.

Dag Anouk,

Bij ons is die vraag nog niet gekomen, maar ikzelf zou een uitzondering maken omdat het een hulphond betreft. Ik weet dat het niet mag van Vlarem, maar toch...

Een hulphond mag overal binnen waar een hond normaal niet binnen mag. Misschien kan die lijn doorgetrokken worden naar zwembaden? Ik zou die hond dan wel niet direct in de zwemhal zelf binnenlaten, maar zeker wel in de inkomhal.

Beste,

Normaal mogen assistentiehonden mee met hun baasje in de droge zone, dus tot aan de kleedkamers.  Vanaf de kleedkamers kan dan een personeelslid de persoon verder begeleiden naar het zwembad. Bij ons is de afspraak dat de assistentiehond daarna in de toeschouwersruimte blijft zitten zodat hij zicht blijft hebben op zijn baasje.

Ziehier het antwoord van Volksgezondheid:

In Vlarem staat inderdaad zeer duidelijke dat ‘dieren niet in de inrichting toegelaten zijn’. Omwille van hygiënische redenen kan hier geen uitzondering worden op toegestaan.  Onze dienst heeft er echter nooit bezwaar van gemaakt dat blindegeleide honden in het zwembad mee binnengaan tot maximum in een aangepaste kleedruimte, zolang ze de ongeschoeide zone nergens betreden en er geen gevaar is voor andere baders.


Dag Marc,

Bedankt voor de snelle antwoorden :-). Kan je eventueel van Volksgezondheid specifiëren van wie (of welke dienst) dit komt? Dan kan ik het een beetje meer onderbouwen, want ik wou de vraag hier even ter kennisgeving doorgeven aan het college. Bedankt!

Dag Anouk

 

Op het ISB-Congres van 2008 is deze vraag tijdens de keuzesessie zwembaden ook aan bod gekomen. Via onderstaande link kun je het artikel dat over die werkgroep in het Vlaams Tijdschrift voor Sportbeheer verscheen, raadplegen. Het laatste deel gaat over blindegeleidehonden. Ook het standpunt van Afdeling Toezicht Volksgezonheid komt hier in aan bod.

artikel in VTS 2008/205: Het reglement van interne orde onder de loep

 

"Dieren worden niet in de inrichting toegelaten."  De inrichting behelst hier de ruimte vanaf het onthaal richting vestiaire en baden.  Een "gebouw" heeft een andere, ruimere betekenis. Denk aan cafetaria, ea.  Wij hebben blinden, die met hun hond binnenkomen.  Ze kunnen met hun dier naar de cafetaria, die afgesloten is van de inkomhal.  De uitbater moet het natuurlijk eens zijn met de aanwezigheid van een hond. Indien niet moet de hond in de wagen blijven en/of thuis gelaten worden.  De vereniging voor andersvaliden met om slechtzienden  is op dat gebied veeleisend.  Bij onze nieuwbouw in 2005 eisten ze enkele hondenkennels om hun blindenhonden te stallen.  Wij zijn er niet op ingegaan, want waar gaat dit naar toe. Ze komen nu wel naar de cafetaria om even te verpozen, maar als ze een zwempartijtje verkiezen hebben ze een begeleider mee en blijft het dier thuis.  Aan ons onthaal is er een overzicht van ons aanbod in braille.  Ook de toiletten hebben een bordje in braille. Het 25 meterbad heeft een duidelijk aflijning voor deze zwemmers.  Wat moeten ze nog meer???? 

In Sint-Truiden mogen geleidehonden de hulpbehoevende begeleiden. Indien het om een autistisch kind gaat zullen we dat ook niet weigeren. Zie artikel 1.14 in bijgevoegd huishoudelijk reglement.

In andere antwoorden las ik dat de hond de hulpbehoevende mag begeleiden tot in de kleedkamers. We hebben deze situatie nog niet meegemaakt. Maar ik vermoed dat wij dit niet zouden toestaan. In dat geval zou een medewerker de hulpbehoevende, als die zonder familie of vrienden zou arriveren, moeten begeleiden.

Groetjes

Bijlagen:

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden