Beste collega's,

Ik vermoed dat wij een van de weinig baden zijn zonder een strikte regeling voor het schoolzwemmen. Ook moeten de redders bij ons geen les geven.

Het gevolg is dat wij 105 scholen hebben die komen zwemmen, waarvan toch een 30-tal op wekelijkse basis. En dit is op momenten chaos.

Het probleem is dat scholen niet altijd correct laten weten met hoeveel ze komen, of dat dit varieert van week tot week. Of komen ze de ene keer met kleuters voor in het instructiebad, en de andere keer met lagere school-kinderen voor in het groot bad.

Er wordt in het begin van juni een mailing gedaan naar de wekelijkse scholen om hun voorkeur dag en uur op te geven, en hiervan wordt dan een schema gemaakt met een zo goed mogelijke bezetting.

Echter loopt dit toch regelmatig scheef, waardoor er te weinig plaats is in het groot bad, of in het instructiebad.

Wij zouden graag willen starten met een striktere regeling, maar hoe pak je dit aan? Hoe krijg je alle scholen op één lijn? Weiger je scholen, en op basis van wat?

Voorrang aan scholen van de gemeente of het stad, of niet?

Alvast bedankt voor jullie tips en oplossingen!

tijs

Weergaven: 324

Reacties op vraag/bericht

Regeling voor schoolzwemmen is niet gemakkelijk!

Bij ons dienen scholen aan te geven op een kalender wanneer ze komen, met hoeveel leerlingen en hoeveel banen en welke baden zij nodig hebben. Het is wel een groot werk om alles samen te brengen. Wij vragen dan ook dat scholen voor het volgende schooljaar zo veel mogelijk dezelfde uren en banen behouden. Naast dit puzzelsysteem bestaat ook het systeem waarbij scholen een baan huren. Ik denk dat dit zo is in Kortrijk. Op die manier gebruiken scholen ook niet meer banen dan zij nodig hebben en kan je in principe meer scholen toelaten om te komen zwemmen... Wij werken echter nog met het puzzelsysteem. Wij hebben ook heel wat aanvragen en dienden gelukkig nog geen enkele school te ontzeggen, maar we zitten wel op ons maximum... Zwembad Ter Borcht in Meulebeke.

Het Protocol Schoolzwemmen dat in 2004 door ISB en de onderwijskoepels ontwikkeld werd om de communicatie tussen school en zwembad te optimaliseren kan je al wat op weg helpen. In dit protocol staat op basis van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen ook een voorrangsregel die je kan toepassen. Het jaarlijks organiseren van een overleg blijkt bij andere zwembaden een succesfactor te zijn. 

 

Wij gebruiken het protocol Schoolzwemmen in geval van nood.  In Koksijde gaat eerst en vooral de voorrang naar de scholen uit de gemeente.  Elke Koksijdse schoolgemeenschap moet tegen half augustus een voorstel indienen.  Op deze basis maak ik een voorstel / planning, omdat elke schoolgemeenschap het recht heeft op een verantwoorde zwemperiode.  Deze planning wordt zorgvuldig bijgehouden en hierdoor is de spreiding in orde, wel met drukke en mindere intense bezetting.  Scholen kunnen op geen enkele moment zomaar binnenstappen.  Wij hebben ook buiten de gemeente en die moeten zich aanpassen aan ons voorstel, niet omgekeerd.  Daar bovenop hebben we eveneens zeeklassen, die uren vragen, maar dat kan pas als er ruimte vrij is.  Indien niet komen ze na 16 uur.

Kunnen collega's die met een systeem werken met vaste uurblokken en vaste banen mij hierover wat informatie sturen?

Fiche die de scholen moeten invullen, regels die gevolgd worden bij het opmaken van de puzzel, voorbeelden, ...

Wij zouden in het volgend schooljaar starten met dergelijk systeem, en ik kan alle hulp gebruiken!

Je mag het hier linken of mailen naar tijs.robbens@dendermonde.be

Bedankt!

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden