Vanuit de redders en toezichters van het zwembad van Strombeek wordt gevraagd de minimumleeftijd van kinderen zonder volwassen begeleiding te verhogen.

Wij hanteren momenteel de Vlarem-wet; Vlarem zegt dat kinderen tot 6 jaar verplicht een meerderjarig persoon als begeleider moeten hebben. Tijdens de weekends en schoolvakanties vormt dit wel een probleem; kinderen vanaf 6 jaar komen dan alleen zwemmen. Zij worden bij openingsuur van het zwembad afgezet door de ouders en opgehaald tegen sluitingstijd. Het komt toch regelmatig voor dat het reddend personeel met deze kinderen problemen heeft op vlak van gedrag. Zij lijken wel meer een babysitfunctie te krijgen. Personeel spendeert heel veel tijd om deze kinderen terecht te wijzen (en wat dan met veiligheid/ verantwoordelijkheid naar de andere zwemmers!?). Deze kinderen buitenzetten is ook niet altijd aan te raden.

Wat is voor jullie een meer aanvaardbare leeftijd om kinderen alleen te kunnen laten zwemmen? Sommige zwembaden hanteren 8 jaar, anderen 11 jaar (al dan niet in het bezit van een brevet). En het moet ook nog te controleren blijven aan de kassa...

 

Weergaven: 2635

Reacties op vraag/bericht

Bij ons is het 8 jaar en dat vinden onze redders soms nog te jong.  Een 6 jarige alleen afzetten aan het zwembad ... je moet het maar durven/willen.  In ons reglement staat ook dat kinderen -8 vergezeld moeten zijn van een volwassene. Men probeert wel eens een kleutertje mee te sturen met een 8 of 10 jarige. Onze balieïsten (nagenoeg allemaal zelf redders met een beurtrol) controleren dit consequent, en beseffen ook goed waarom.  Ik vind 6 jaar echt te jong om alleen te gaan zwemmen.

Wij hebben in ons reglement vermeld: "Kinderen die jonger zijn dan 6 jaar en/of die onvoldoende zwemvaardig zijn hebben alleen toegang onder begeleiding van een persoon van 18 jaar of ouder, in badkleding, die beschikt over voldoende zwemvaardigheid en mee het water ingaat."

Het "zwemvaardig" zijn (of "kunnen zwemmen") is natuurlijk geen duidelijk begrip, maar de redders hebben hierin het laatste woord. Het gebeurd ook bij ons regelmatig dat ouders hun kinderen komen afzetten terwijl zij zelf weg zijn of in de cafetaria zitten. Of slechter: dat zij wel in het bad aanwezig zijn, maar een boekje zitten te lezen of in de whirlpools zitten terwijl de kinderen alleen rondzwerven. Daarom hebben wij er ook bij vermeld dat de begeleider mee in het water moet gaan.

Persoonlijk vind ik 6 jaar ook te weinig, en zou ik in vlarem een hogere leeftijd willen zien staan. Maar je kan natuurlijk je eigen strengere reglementeringen opleggen. 8 jaar lijkt me zeker haalbaar.

Beste

Ik ben van mening dat je als exploitant het recht hebt om dergelijke toestanden tegen te houden door een aantal verwijzingen in je reglement van orde. Je uitgangspunt ligt toch in het zorgen voor een veilige omgeving en een 6-jarige alleen achterlaten van begin tot eind is totaal ongehoord en neigt mijn inziens bijna tot een vorm van verwaarlozing.

In Gent verwijzen we naar volgende artikels:

Artikel 3

De gebruiker is gehouden de richtlijnen van de verantwoordelijke van TMVW p/a Sportdienst, Zuiderlaan 13 te 9000 Gent te allen tijde na te leven.

Elke handeling die de goede orde verstoort, de accommodatie beschadigt, de veiligheid of de hygiëne in het gedrang brengt of het sportgebeuren in de accommodatie stoort, is verboden.

Het toezichthoudende personeel is gemachtigd om gebruikers die weigeren zich naar de onderrichtingen te schikken uit de accommodaties te verwijderen.

Artikel 6

Kinderen (tot en met 8 jaar) dienen steeds onder toezicht van min. 1 volwassen (vanaf 18 jaar) verantwoordelijke vergezeld zijn.

Er moet te allen tijde minstens één volwassene ter plaatse als verantwoordelijke optreden.

Artikel 35

De baders en hun begeleiders zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen. De aanwezigheid van een reddingsdienst ontslaat de baders en hun begeleiders niet van hun eigen verantwoordelijkheid.

Wij hanteren ook de leeftijdsgrens van 8 jaar en die kinderen moeten vergezeld zijn van een volwassen begeleider.  6 jaar is idd. heel erg jong, maar blijkbaar vinden sommige ouders dit oud genoeg en wordt het wel eens geprobeerd om een kind van 6 jaar af te zetten en alleen te laten zwemmen.  Die kinderen worden aan de kassa tegen gehouden en de ouders worden opgebeld.

 

Wij hebben onlangs ons reglement aangepast; we hebben de minimumleeftijd verhoogd naar 10 jaar. Een hele geruststelling voor ons personeel.

Bedankt voor jullie reacties. Het heeft mij geholpen om de situatie grondig te motiveren.

Katrien, wij hanteren de 6 jaar, maar ik kan het probleem begrijpen.  We krijgen inderdaad ook die babysitfunctie.  Door de tijdslimiet in de zwemhal, verplichten we wel om de kinderen op tijd af te halen, anders is het toegangstarief dubbel.

Groeten, marc supeley 

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden