Dag collega's,
Heeft iemand van jullie een erkenningsreglement of erkenningsvoorwaarden voor private sportkamp-aanbieders?
Zij willen door de gemeente erkend worden om fiscale attesten te kunnen bezorgen aan de ouders. Wij willen hen echter niet erkennen als 'vereniging' ten eerste omdat het geen verenigingen zijn ( maar wel private personen) en ten tweede omdat ze anders te veel voordelen zouden krijgen.
Of lossen jullie dit op een andere manier op?
Tags:
Hallo Sas,
De fiscale attesten die je, denk ik bedoelt, vermelden bovenaan "attest inzaken uitgaven voor opvang van kinderen van minder dan 12 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 18 jaar in de Europese Economische Ruimte betaald in inkomstenjaar 201." Dus je zit al met een bepaald doelpubliek. Gemeenten genieten een zekere autonomie in het erkennen van jeugd(werk)initiatieven (agentschap sociaal cultureel werk). Hoe Bloso dit bekijkt, weet ik niet. Een pragmatische oplossing kan zijn:
Een opvanginitiatief dat zich bij het gemeentebestuur aandient ter erkenning (al dan niet met het oog op de mogelijkheid om fiscale attesten uit te schrijven), kan erkend worden, na positief advies van de betrokken adviesraad.
Voor jeugd:
De jeugdraad toetst dit jeugd(werk)initiatief af a.d.h.v. de definitie jeugdwerk van het decreet van 6 juli 2012 houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid en de bepaling van het provinciaal jeugdbeleid. Dit om de kwaliteit van het zich aandienende jeugd(werk)initiatief af te toetsen.
Voor sport:
De sportraad toetst het initiatief aan de criteria die het gemeentebestuur vooropsteld als kwalitatieve sportopvang voor kinderen.
Als iemand een andere mening/visie heeft, hoor ik het graag.
Mvg,
Sam Van Nieuwenhove
Deskundige jeugd en sport
Gemeente Roosdaal
Hier bestaat geen erkenningsreglement voor private sportkamp - aanbieders.
Enkele bedenkingen :
Sportpromotie voeren is een decretale taak van elke sportdienst.
De sportkampen zijn hier een wezenlijk onderdeel van, m.a.w. sportkampen organiseren is één van de kerntaken van een gemeentelijke of stedelijke sportdienst.
Het is de taak van de plaatselijke overheid de bestaande clubs te ondersteunen en hen te helpen bij de uitbouw van hun jeugdwerking. Dit kan o.a. door het aanbieden van sportkampen tegen een democratische prijs.
Sportkampen dienen te worden georganiseerd met de plaatselijke lokale clubs, het zijn de clubs die er voor werken en die er eventueel leden kunnen aan overhouden. De deelnemers kunnen proeven van verschillende sporten via lokale sportkampen en indien ze dit graag doen uiteindelijk aansluiten.
Verschillende lokale sportclubs zijn erkend en door i.s.m. stedelijke sport VZW sportkampen te organiseren kunnen hier hier fiscale attesten uitgereikt worden.
Het werken met private sportkamp-aanbieders waarbij sporten worden aangeboden die tevens door de clubs worden aangeboden is niet aangewezen aangezien hier de link ontbreekt met de bestaande vereniging.
Sporten waarvoor nog geen aanbod bestaat zou eventueel wel kunnen maar ook is dit dan een vorm van "concurrentie" door het ontstaan van een eventueel overaanbod.
Prijzen van privé liggen dan meestal ook een stuk hoger dan deze van de vzw of sportclub omdat men wenst winst te maken.
Ik heb in mijn gemeente de vereniging (= vzw) laten erkennen voor het uitschrijven van fiscaal attesten. Ik ga akkoord met Hans in hoeverre de aanbieders al dan niet een gat invullen in het lokale sportlandschap. De gemakkelijkste manier om u probleem op te lossen is dat ze zich omvormen tot vzw, bvba of andere vormen.
© 2024 Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid. Verzorgd door