Beste,

Ik kreeg deze week de opdracht om een veilige route te maken naar de sporthal, weet er soms iemand van jullie handige tips om deze route zo veilig mogelijk te maken.

 

Met vriendelijke groeten,

Mathias Boone/ sportconsulent Nazareth

Weergaven: 170

Reacties op vraag/bericht

Mathias

Ik zou overleggen met de plaatselijke politie. Ik heb uw vraag doorgestuurd naar onze commissaris. Hij kent natuurlijk de situatie in Nazareth niet, maar hij had toch volgende tips:

zoveel mogelijk routes met fietspaden selecteren, drukke wegen vermijden, kruisen van drukke wegen aan kruispunten met lichten, gebruik maken van voldoende begeleiders of gemachtigde opzichters, …

Hij kan best a.h.v. een plannetje deze routes bekend maken in de scholengemeenschap. Dit wordt in sommige gemeenten gedaan n.a.v. het schoolbegin om de veiligste schoolroutes te propageren.

mvg

Dirk

Mathias,

dit vind ik wel een voorbeeld hoe je dat zou kunnen aanpakken. dit gaat natuurlijk al om communicatie. maar het idee is dat je zoekt naar een veilig traject in en rond de sporthal vanuit de verschillende wijken, en die route ook promoot naar ouders en kinderen.

dit zal niet altijd de kortste weg zijn. Eens informeren of de trage wegen in Nazareth een uitweg kunnen bieden om een veiliger traject aan te bieden.

binnen het project ecosportief werken we ook aan een fiche rond verbeteren van de mobiliteit rond je sportcentrum, waarbij de veiligheid van de fietser ook een element zal zijn. maar daar zullen we volgende maand maar mee starten om dit uit te werken. je zou wel volgend jaar een pilootgemeente kunnen zijn om dit uit te testen.

gr lien (van ISB)

Bijlagen:

Mathias

De sport- en jeugddienst werken in Denderleeuw (sinds kort) samen met Kind en samenleving om de speelruimtes in te richten en de weg ernaartoe kindvriendelijk en dus veilig te maken: http://k-s.be/

Ook de sporthal en sportveldjes behoren tot de speelruimtes van de kinderen en worden mee worden opgenomen in een speelweefselkaart. Alle plaatsen op deze speelweefselkaart moeten vlot en veilig bereikbaar zijn. 

Hiervoor gaan we natuurlijk ook samenwerken we met onze eigen dienst mobiliteit.

Maar voorlopig zijn het ook hier nog maar plannen ...

Ann

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden