Collega's,

werken jullie met vaste roosters voor jullie redders? Weten zij nu al hoe is vb in juni werken?

Of maken jullie de rooster op voor een kortere periode en voor hoe lang? Hoe lang op voorhand wordt de rooster uitgehangen? Indien ze een dag verlof willen nemen, hoeveel verlofuren moet deze redder dan afgeven?


mvg,

Mireille

Weergaven: 632

Reacties op vraag/bericht

Beste Mireille,

wij werken met een 8-wekensysteem. De weken volgen elkaar dan ook gewoon op in een jaarrooster.

De redders weten dus hoe ze moeten werken en kunnen eventueel zelf vooruit rekenen.

Een werkdag is 8u.

Verlof moet minstens een week op voorhand gevraagd worden maar wordt pas goedgekeurd indien er vervanging is of als het zeker is dat dit wel opgelost kan worden. Wij werken samen met een interimkantoor.

Verlof tijdens de zomermaanden moet in januari al aangevraagd worden.

Er kan geen verlof gevraagd worden voor de weekenddiensten maar de redders mogen deze wel wisselen met een collega redder.

mvg, Liesbeth

Hoi Mireille,

wij werken momenteel met een vast weekrooster, opgesteld in grote mate door de redders zelf. Iedereen heeft een vaste vrije dag in de week als compensatie voor het weekendwerk (ze werken zaterdag en zondag om de 14 dagen, afwisselend vroeges of lates).

Ik maak steeds eind december de uurroosters voor het volledige komende jaar, en zij kunnen deze uitgeprint of digitaal ontangen. Verlof voor de zomervakantie moet ingediend worden tegen 1 maart. Voor de rest moet verlof minstens 3 weekdagen op voorhand aangevraagd worden, en wordt dit ook pas goedgekeurd indien er vervanging kan geregeld worden. Er staat geen beperking op het aanvragen van verlof, weekends kunnen perfect in verlof genomen worden. Maar ze kunnen ook steeds een wissel doen met collega's.

Vermits de dagen dat zij werken variëren in tijdsduur, moeten zij enkel uren verlof afgeven gelijk aan het aantal uren zij normaal die dag(en) dienen te werken.

Het uurrooster is ook zo opgesteld dat er niet onnodig overuren worden gepresteerd. De supplement uren (bv zaterdag 150%, zondag 200%) zijn verrekend in het aantal uur zij per week/maand presteren.

Ik stuur je in bijlage mijn excel bestand als voorbeeld. Het is een uitgebreid document, waarin ik ook aantal resteren uren verlof, aantal ziektedagen, ... kan zien. Laat maar weten als je meer uitleg wilt.

Tijs

Bijlagen:

Mireille, wij werken ook met vast uurrooster over 8 weken. De uren liggen in principe dus vast voor heel jaar. Redders kunnen wel onderling wisselen (maar dit probeer ik zoveel mogelijk te vermijden). Redders doen 38u per week volgens verschillende ploegen (vroege ploeg, dagploeg, avondploeg, weekend). Verlof moeten ze minstens 7 dagen op voorhand aanvragen maar wordt pas goedgekeurd als ze vervanging hebben (vervanger moet ook tekenen voor akkoord op aanvraagformulier verlof). Om het visueel ook duidelijker te maken hangt er een uurrooster op in het personeelslokaal en dit voor de komende 6 maand (met daarop ook eventueel sluitingsdagen en extra activiteiten).

Marnix - Lebbeke.

Wij werken met een vast uurschema in een 4-weken systeem. Enkel in de zomervakantie, is er een lichte wijziging qua uurrooster, maar daarvoor worden opgebouwde overuren gebruikt.

Iedereen kan dus rekening houden met een blijvend uurrooster.

Verlofuren is afhankelijk van hoe ze ingepland staan. Indien ze verlof nemen op een dag dat ze van 7u tot 12u moeten werken is dat 5u verlof. Indien ze verlof nemen op een dag dat ze werken van 13u30 tot 22u dan moeten ze 8u30 verlof nemen.

 

Mvg Stijn

Dag Mireille

Ook wij werken met een 8 wekensysteem. (vroeg, dag, vooravond en avond, 1 weekend op 4)
Verlof voor de zomerperiode wordt in januari aangevraagd. In juli en augustus werken we dan met jobstudenten en overheen de dag moeten er twee vaste redders ook aanwezig zijn (in totaal tussen 3 en 5).

Doorheen het jaar moet de minimumbezetting gegarandeerd zijn, en hiervoor wisselen de redders soms van shift om de ander verlof te kunnen geven.
Bij te veel zieken, wordt soms ook beroep gedaan op onze weekendredders in de week, mits onderlinge toestemming. Dit staat ook zo in hun contract.

Mvg Veerle

Dag Tijs,

hoe vangen jullie dan verlof op? Maken jullie gebruik van vakantiewerkers?

mvg,

Mireille

Tijs Robbens zei:

Hoi Mireille,

wij werken momenteel met een vast weekrooster, opgesteld in grote mate door de redders zelf. Iedereen heeft een vaste vrije dag in de week als compensatie voor het weekendwerk (ze werken zaterdag en zondag om de 14 dagen, afwisselend vroeges of lates).

Ik maak steeds eind december de uurroosters voor het volledige komende jaar, en zij kunnen deze uitgeprint of digitaal ontangen. Verlof voor de zomervakantie moet ingediend worden tegen 1 maart. Voor de rest moet verlof minstens 3 weekdagen op voorhand aangevraagd worden, en wordt dit ook pas goedgekeurd indien er vervanging kan geregeld worden. Er staat geen beperking op het aanvragen van verlof, weekends kunnen perfect in verlof genomen worden. Maar ze kunnen ook steeds een wissel doen met collega's.

Vermits de dagen dat zij werken variëren in tijdsduur, moeten zij enkel uren verlof afgeven gelijk aan het aantal uren zij normaal die dag(en) dienen te werken.

Het uurrooster is ook zo opgesteld dat er niet onnodig overuren worden gepresteerd. De supplement uren (bv zaterdag 150%, zondag 200%) zijn verrekend in het aantal uur zij per week/maand presteren.

Ik stuur je in bijlage mijn excel bestand als voorbeeld. Het is een uitgebreid document, waarin ik ook aantal resteren uren verlof, aantal ziektedagen, ... kan zien. Laat maar weten als je meer uitleg wilt.

Tijs

Bedankt voor jullie reacties, ik had niet verwacht dat er zoveel met vaste roosters gewerkt wordt. Indien iemand verlof neemt, of ziek is, kunnen jullie dit opvangen met de rest van de bezetting of maakt een vaste redder overuren, vakantiewerker?

mvg,

Mireille

 

Mireille,

als er iemand ziek is of verlof neemt is het de dagploeg die verschuift naar vroege of late ploeg (redders weten dit en doen er ook niet moeilijk over). We zijn ook 3 weken gesloten in juli (voor onderhoud, maar ook omdat personeel dan verlof/overuren kan opnemen zonder dat er veel problemen uit voorkomen qua dienstverzekering).

Marnix
 
Mireille Vanoosterhout zei:

Bedankt voor jullie reacties, ik had niet verwacht dat er zoveel met vaste roosters gewerkt wordt. Indien iemand verlof neemt, of ziek is, kunnen jullie dit opvangen met de rest van de bezetting of maakt een vaste redder overuren, vakantiewerker?

mvg,

Mireille

 

Hoi Mireille,

wij maken veel gebruik van jobstudenten (Vorig jaar heb ik ongeveer 545 dagen aan jobstudenten "opgedaan"). Wij hebben er meestal zo'n 18 a 20 in dienst (voor redder, poets en kassa). De meeste ook in het jaar, om vervangingen te doen in het weekend of in de week 's avonds. En dan nog enkele extra voor in de zomervakantie.

Bij ziekte kan er soms intern geschoven worden, afhankelijk welke shift er weg valt.

Al ons poetspersoneel heeft een opleiding hulpverlener gevolgd, met jaarlijkse bijscholing, zodat zij ook als toezichter kunnen ingezet worden bij problemen of extreme drukke bezetting.

Mireille Vanoosterhout zei:

Dag Tijs,

hoe vangen jullie dan verlof op? Maken jullie gebruik van vakantiewerkers?

mvg,

Mireille


Hoi Mireille,

wij zijn sinds kort overgestapt naar 'zelfroosteren'. De redders bepalen zelf hoe ze willen werken en zorgen er zelf voor dat het rooster klopt. vakantieperiodes en verlof wordt opgevangen met studenten.

Groetjes,

Joke

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden