Bestaat er een regelementering of bestaan er veiligheidsvoorschriften om te schaatsen op natuurijs?

Weergaven: 219

Reacties op vraag/bericht

Ben ook wel geinteresseerd om dit te weten. Het gaat de komende dagen nog blijven doorvriezen en een schaatsnamiddag lijkt me wel een leuk idee !!

Bij ons, Politiezone Wetteren-Wichelen-Laarne, is het op politiebevel verboden om natuurijs te betreden of te bevuilen.

Tenzij het college van Burgemeester en Schepenen een ijsplas vrijgeeft. Maar aan wat moet zo een 'bevroren' vijver of plas voldoen vooraleer men dit kan /mag vrijgeven? Waarschijnlijk draagt het bestuur dan ook de verantwoordelijkheid en welke zijn dan de veiligheidsvoorschriften...dus ik heb wel wat vragen. Voorlopig worden op de vijvers of plassen in gemeentelijke domeinen een bordje geplaatst 'verboden het ijs te betreden', hadden er misschien ook beter bevuilen bijgeplaatst ,want de eerste terrasstoelen en vuilzakken liggen er al op!

Bij mijn weten moet op verschillende plaatsen de dikte van het ijs gemeten worden en moet dit eerst minimum 10 cm dik zijn (of zelfs meer)... ook bepaalde plaatsen die risicovol zijn: aan de oevers , waar planten staan etc.. moeten eerst voldoende dik 'be-ijst' zijn...

Inge,

In het ISB-tijdschrift 219 jaargang 2010 staat hierover een artikel. Je kan ook draaiboeken terugvinden via www.isbkennisbank.be

 

In de ISB-Kennisbank staat hier inderdaad informatie over. Hieronder een aantal rechtstreekse links:

- Wanneer is het veilig schaatsen op natuurijs?

- 7 vragen (en antwoorden) over schaatsen op natuurijs

- Draaiboek schaatsen Aalter

- Ijspret Damse Vaart: draaiboek

Als je meer informatie wenst over Ijspret Damse Vaart: draaiboek dat je terugvindt in de ISB-kennisbank, mag je me altijd contacteren! 

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden