Jaarlijks worden in onze gemeente de vrijwilligers (sport, jeugd, cultuur, senioren, Rode Kruis enz...) uitgenodigd op een nieuwjaarsreceptie.

De burgmeester houdt een toespraak en de vrijwillgers ontvangen een relatiegeschenk van de gemeente. De rest van de avond wordt er, zoals men dat noemt, aan netwerking gedaan.

Van de diensthoofden en alle medewerkers die samenwerken met vrijwilligers wordt verwacht dat zij hierop aanwezig zijn.

Een aantal diensthoofden beschouwt dit als diensttijd, m.a.w. zij tikkken in en uit voor de periode dat zij op deze receptie aanwezig zijn.

Onze secretaris heeft hierover een andere mening. 'Pinten pakken' met vrijwilligers is geen werk en aanwezig zijn op een vrijwilligersreceptie moet maar 'vrijwillig' gebeuren.

Hoe wordt dit in jullie gemeente geregeld?

 

Dirk

Weergaven: 339

Reacties op vraag/bericht

Dag Dirk

In Overpelt werken we op een zelfde manier. Tijd wordt niet als diensttijd geteld (geldt trouwens ook voor de nieuwjaarsrecptie van het personeel, enkel dienstvrijstelling voor zij dit op dat ogenblik moeten werken).

groeten

Driek

In Meulebeke wordt dit niet aanschouwd als diensttijd.

de gemeentesecretaris heeft gelijk , als diensthoofd durf ik hiervoor geen diensttijd te vragen;   medewerkers die wel moeten meehelpen ( receptie, aandenken, boekjes ....) krijgen wel diensttijd maar dan enkel voor de tijd van het werken.

Dilbeek

In Lubbeek komen we mekaar halverwege tegen. Je kan eigenlijk niet ontbreken op dergelijk evenement waar al de sportclubs en dergelijke aanwezig zijn. Bijgevolg is het een verplichting en bijgevolg moet je diensturen aanrekenen. Als ze geen uren willen aanrekenen moet je simpelweg niet gaan.

Of je dan voor heel de tijd diensturen moet krijgen is een andere zaak. Ik ga binnenkort naar het provinciale sportgala waar de gemeentes hun sportcheque van de provincie ontvangen. Hier mag ik niet op ontbreken en bijgevolg noteer ik diensturen. Ik noteer er wel maar voor het gala en niet voor de receptie achteraf.

In Wommelgem werd dit (in het verleden) wel als diensttijd aanzien.

Ik vind dat niet meer dan correct. Per slot van rekening ben je toch in functie je medewerkers aan het danken voor hun inzet. En het bestuur verwacht niets anders dan je aanwezigheid.

 

groetjes, Nele

Dag Dirk

In Puurs tikken diensthoofden niet: de avond- en weekenduren, of het nu voor vergaderingen, recepties of representatie is, worden niet geregistreerd en dus ook niet gecompenseerd.

De medewerkers die een specifieke opdracht hebben in de organisatie van het event rekenen de diensttijd aan die de opdracht dekt.

Groeten

Eveline

 

Hey Dirk,

Dit zou als diensttijd aanzien moeten worden. Het is trouwens een organisatie van de gemeente waar onze aanwezigheid vereist is.  En anders moeten ze maar vrijwilligers zoeken van andere diensten :-)

Groeten,

dany

Collega's,

Bedankt voor de reacties.

Zoals gewoonlijk zijn de meningen hierover verdeeld.

IK laat dan ook in het midden dat voor dergelijk 'vrijwillig verplichte' aanwezigheden prestatieuren moet worden aangerekend.

Op het departementsoverleg deze morgen stelden wij ons wel de vraag. Als wij vrijwillig aanwezig zijn vallen, wij dan onder arbeidongevallenwetgeving?

Wij hebben Ethias gecontacteerd en hun de volgende vraag voorgelegd.

Een personeelslid vertrekt van thuis naar een nieuwjaarsreceptie waar hij/zij 'vrijwillig' aanwezig moet zijn.

Onderweg wordt hij/zij aangereden – belandt in het ziekenhuis – is een tijd werkonbekwaam of erger, houdt hieraan een blijvende invaliditeit over.

Valt deze medewerker onder arbeidsongevallenverzekering of hij/zij gewoon brute pech?

Antwoord Ethias:

Van zodra er op zijn minst een “morele verplichting” is vanuit de gemeente om hierbij aanwezig te zijn, dan geldt de arbeidsongevallenpolis voor de lichamelijke schade tijdens de activiteit en op de weg van en naar.

 Dat is dan al een hele geruststelling. Het moet allemaal wel nuchter gebeuren -:)

RSS

© 2024   Gemaakt door Netwerk Lokaal Sportbeleid.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden